ساخت هوش مصنوعی مشابه مغز انسان

یادآوری خاطرات، تجزیه و تحلیل و به خاطر آوردن توالی رویدادها؛ تمرکز روی رویدادی خاص و  بررسی تعدادی رویداد مختلف را می توان از ویژگی هایی دانست که مغز انسان قادر به انجام آن است. برای ذهن انسان، تنها چند ثانیه جهت واضح شدن خاطرات مبهم گذشته مورد نیاز است. برای نمونه ممکن است شما خاطراتی مبهم از دوران کودکی خود داشته باشید، کودکانی که در صفی منظم پشت سر معلم خود سوار اتوبوس می شوند….. ذهن انسان قادر است که از خاطراتی مبهم و منقطع؛ یک تجربه واضح و روشن ترسیم کرده و خاطرات روزانه و روز به روز خود را به یاد آورد.

امروزه انسان در اوج قله طراحی و ساخت هوش مصنوعی و سخت افزارهای پردازنده ای است که قادر به ذخیره سازی اطلاعات و پردازش آن ها هستند اما این نوع ذخیره سازی و پردازش با آن چه در ذهن انسان و شبکه اعصاب وی رخ می دهد، متفاوت بوده و ساختاری غیر مشابه دارد.

زمانی که صحبت از این موارد در حوزه ذهن انسان مطرح می شود، موضوعی عادی و طبیعی است اما زمانی که درباره قابلیت ویژه یاداوری و ترسیم خاطرات توسط کامپیوتر سخن گفته می شود، مبحث هوش مصنوعی در میان بوده و امروزه هوش مصنوعی قادر به انجام کارهایی از قبیل رانندگی یا بازی های فکری که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد؛ است. زمانی که قرار است مجموعه بزرگی از اطلاعات پردازش شوند که برخی از آن ها به یکدیگر ارتباطی ندارند، می توان از هوش مصنوعی بهره برد که دارای شباهت هایی با مغز انسان باشد. البته دستیابی به این موضوع هنوز برای پژوهشگران و متخصصین بسیار مرموز و پیچیده بوده و ساخت هوش مصنوعی با قابلیت های مشابه مغز انسان برای سال ها امری بسیار دشوار  بوده و توضیح آن بسیار سخت است. این امر را می توان اصلی ترین تلاش طراحان کامپیوتر و معماران هوش مصنوعی طی نیم قرن گذشته دانست. امروزه انسان در اوج قله طراحی و ساخت هوش مصنوعی و سخت افزارهای پردازنده ای است که قادر به ذخیره سازی اطلاعات و پردازش آن ها هستند اما این نوع ذخیره سازی و پردازش با آن چه در ذهن انسان و شبکه اعصاب وی رخ می دهد، متفاوت بوده و ساختاری غیر مشابه دارد.

امروزه به طور عملی امکان طراحی و ساخت هوش مصنوعی یا ماشین ذهن که قادر به تجزیه و تحلیل مجموعه ای زنجیره وار از اطلاعات در زمانی کوتاه و مشابه زمان واقعی مورد نیاز برای مغز انسان باشد، وجود دارد. هوش مصنوعی  مبتنی بر الگوئی که بدون نیاز به کمک انسانی قادر به فعالیت خواهد بود. این موضوع پیش از این آغاز شده و لپ تاپ ها، تلفن های همراه هوشمند، تبلت ها یا هر آن چه که آن ها را نام گذاری می کنید، در همین قالب طراحی و ساخته می شوند. به این ترتیب امروزه احتمال ساخت هوش مصنوعی با قابلیت هائی مشابه مغز انسان بیش از هر زمان دیگری مطرح بوده و تصور آن دور از ذهن نیست.

احسان محمدحسینی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا