افزایش 1میلیارد مترمکعبی آب دریاچه ارومیه

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد درویش روز شنبه در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه ملی عکس مدرسه طبیعت که در نگارخانه حوزه هنری استان البرز برگزار شد، افزود: با ایجاد مدارس طبیعت برای نخستین بار کاری می کنیم که دولت های آینده جواب ندهند ولی آیندگان از ما به خاطر این حرکت قدردانی کنند.
وی به وضعیت موجود محیط زیست کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون حدود نیم میلیون نفر متخصص محیط زیست در کشور داریم ولی آیا وضعیت محیط زیست بهتری به دست آورده ایم؟
وی گفت: بیش از 60 درصد تالاب های کشور در فهرست مونتراس هستند و اکنون اثری از آن ها باقی نمانده است و فقط در کاغذها عکس آنان و نام آن ها را می بینیم.
وی با بیان اینکه روز گذشته میزان آب دریاچه ارومیه به 1.5 میلیارد مترمکعب رسیده بود، اظهار داشت: اکنون این دریاچه در شرایط خوبتری نسبت به گذشته قرار گرفته که از نیم میلیارد مترمکعب به 1.5 میلیارد مترمکعب رسیده است. دریاچه بختگان وضعیت بدتر از آن دارد.
درویش ادامه داد: اکنون تالاب های کشور ما وضعیتی اسفناک دارند و به چشمه ای برای تولید گرد و غبار تبدیل شده اند و شرایط فاجعه آمیز کشور ما در حدی است که 4 میلیون اصله شمشاد در طول یک دهه اخیر در هیرکانی و 18 میلیون اصله درخت بلوط در زاگرس خشک شده اند و چرا این فارغ التحصیلان محیط زیست و منابع طبیعی نتوانسته اند برای آنان کاری کنند؟

**نسل فارغ التحصیل نظام آموزش و پرورش عاشق محیط زیست نیست
وی با بیان اینکه با وجود این وضعیت کشور یک جای کار می لنگد، گفت: برای ترمیم این بخش کار درصدد ایجاد مدارس محیط زیست برآمدیم که تاکنون 50 مدرسه محیط زیست در کشور راه اندازی شده اند.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: نسلی که از نظام آموزش و پرورش ما فارغ التحصیل می شوند نتوانسته اند عاشق سرزمین و محیط زیست کشورشان شوند و تلاش کرده اند بر منیت ها تاکید کنند ولی مدارس محیط زیست آمده اند که رقابت ها و آموزش مستقیم را حذف کنند.
وی ادامه داد: ما در کشور مشکل آموزش و متخصص نداریم بلکه مشکل افرادی را داریم که در این مملکت عاشق کشور و سرزمین شان باشند و به خاطر مصلحت های ملی از مصلحت های سیاسی، بخشی و قومی بگذرند.
درویش گفت: کسانی که از آغاز راه به ما برای تاسیس مدارس طبیعت کمک می کنند باید بدانند چشم میلیون ها ایرانی به رفتار آن هاست و آنان باید بدانند که می خواهند نسلی را پرورش دهند که عاشق کشورشان باشد و ما در این زمینه به شدت سختگیر هستیم زیرا ما می دانیم که هر گونه تعللی امکان هیچ جبرانی ندارد.
وی اضافه کرد: ما آخرین نسلی هستیم که می تونیم در کنار دریاچه ارومیه و در زیستگاه یوزپلنگ ایرانی عکس بیاندازیم و آن ها را ببینیم و با روند منفی که در کشور وجود دارد دیگر زیستگاهی به نام شیر ایرانی وجود ندارد.
وی افزود: نسل امروز بسیار راهبردی و کلیدی است و اگر به وظایف خود واقف باشد می تواند جلوی خیلی از این خطرات را بگیرد در غیر اینصورت مشکل جدی خواهیم داشت.
درویش یکی اقدامات اساسی برای جلوگیری از بروز چنین خطراتی را عدم اجرای بسیاری از طرح ها همچون انتقال آب دانست و گفت: بسیاری از افراد به اجرای این طرح ها اعتراض دارند ولی خودشان طرح هایی دیگر را اجرا می کنند که بسیاری از ملاحظات ملی را فدای ملاحظات قومی و قبیله ای می کنند.

**افزایش 25 درصدی ضریب یادگیری در مدارس طبیعت و محیط زیست
مدیر کل دفتر مشارکت های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدارس طبیعت رده سنی 3 تا 12 سال را پوشش می دهد، اظهار کرد: دوست داران طبیعت و مردم باید تلاش کنند و از این مکتب حمایت کنند و بگذارند تا پوست بیاندازد تا حاصل این ماجرا پرورش ایرانیانی باشد که در پیشگاهشان نه هیچ گیاهی علف هرز به حساب می آید و نه هیچ جانداری جاندار زیانکار است.
وی ضمن یادآوری این موضوع که ایران نخستین کشور منطقه است که اقدام به تاسیس مدارس طبیعت کرده است، خاطرنشان کرد: تاسیس و توسعه مدارس طبیعت در راستای سند چشم انداز 20 ساله کشور است و می تواند منجر به ایجاد یک میلیون و نیم شغل در کشور شود.
درویش تاکید کرد: سرمایه گذاری برای مدارس طبیعت توسط مردم و بخش خصوصی صورت می پذیرد و از این رو کشور از سرمایه گذاری حدود 990 میلیارد تومان معاف می شود.
وی گفت: در مدارس طبیعت 25 درصد ضریب یادگیری افزایش و 40 درصد ضریب بیش فعالی در کودکان کاهش می یابد
مدیر کل دفتر مشارکت های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدارس طبیعت به کودکان کسب و کاری سبز می آموزد که نه تنها آلودگی ایجاد نمی کند، نه تنها باعث نمی شود که چاه های غیر مجاز حفر کنیم، بلکه منجر به پرورش نسلی می شود که خود حافظ شایسته سرزمینش است.
وی افزود: مدارس طبیعت فقط به محیط زیست کمک نمی کند بلکه شاهد کاهش ناهنجاری ها و نزاع ها در جامعه خواهیم بود و ما دانشمندان کوچک نمی خواهیم بلکه انسان های بزرگی می خواهیم که در پای مصالح کشور از بزرگترین چیزهایشان بگذرند.
درویش بیان داشت: بر اساس گزارش فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) تا سال 2025 نیمی از سفره های آب زیرزمینی در کشورهای در حال توسعه در جنوب و 18 درصد در کشورهای شمال نابود می شود.
وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و کم آب خاورمیانه افزود: این منطقه یکی از حساس ترین مناطق نسبت به بیابان زایی است و در صورت تخریب امکان بازیابی آن وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اکنون به عدد 140 برابری نشست استاندارد زمین رسیده ایم که نشان دهنده رسیدن به بزرگترین بحران ها است به طوریکه در نزدیکی تهران و دشت شهریار فرونشست زمین به 36 سانتی متر و 90 برابر شرایط بحرانی است و در بوئین زهرا نیز تاغ زارها خشک شده اند و در جنوب تهران نیز تمام رودخانه های حوزه دریاچه نمک خشک شده اند.
درویش بیان داشت: باید نسلی را پرورش دهیم که نیاز نباشد در خصوص بدهیات به آن ها توضیح دهیم و برای همین محیط زیست تلاش می کند که با کمک جوانان علاقمند به کشور مدارس طبیعت با شتاب بیشتری رشد پیدا کند.

**هر 5 دانش آموز، یک تسهیل گر
وی گفت: با راه اندازی این مدارس برای هر 5 دانش آموز یک تسهیلگر خواهیم داشت یعنی 8 میلیون و 600 هزار ایرانی می تواند از معبر مدارس طبیعت عبور کند و یک و نیم میلیون شغل می توانیم ایجاد کنیم و حاصل آن پرورش نسلی است که عاشقانه نسل و طبیعتش را دوست دارد.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: برای هر یک میلیون شغل 770 میلیارد تومان سرمایه گذاری می کنیم و هر کسی در هرمسئولیتی که هست کمک کند که این اتفاق بهتر رخ دهد.

**کرج نیازمند هزار مدرسه طبیعت
وی با بیان اینکه در کرج یک مدرسه طبیعت وجود دارد، گفت: کلانشهر کرج نیازمند یک هزار مدرسه طبیعت است و امیدواریم کرج گام های جدی تری با کمک منابع طبیعی، محیط زیست، استانداری، امور آب و شهرداری بردارد.
وی افزود: محیط زیست به تمام کسانی که اقدام به راه اندازی مدارس طبیعت کنند 100 میلیون تومان وام با بازپرداخت 60 ماهه و سود 4 درصد پرداخت می کند.
درویش بیان داشت: همچنین این مدارس فرصتی برای خیرین مدرسه ساز است که به این حوزه کمک کنند و برای این منظور نیاز به همراهی بانک های کشور داریم.
مجموعه نمایشگاهی ملی عکس مدرسه طبیعت توسط هنرمند عکاس محیط زیست 'پوریا قلیچ خانی' راه اندازی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا