ساکنان اولیه یونان چه کسانی بودند؟

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی یوسیف لازاریدیس (Iosif Lazaridis) از محققین دانشگاه هاروارد با همکاری جورج استاماتویانوپولوس (George Stamatoyannopoulos) از دانشگاه واشنگتن در پروژه ای مشترک به بررسی ساختار ژنتیکی و توالی ژنوم ساکنان یونان باستان پرداختند. در این پژوهش بقایای ژنتیکی مردم ساکن دو  تمدن میسن و مینوس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در این مطالعات مشخص شد مردم ساکن تمدن مینوس و میسن از نظر ژنتیکی به شدت به یکدیگر شبیه بوده و دارای قرابت هستند. دی ان ای این مردم از ریشه مشترک کشاورزان باستانی عصر برنز یونان منشعب شده  است که در مناطقی از یونان و جنوب غرب آناتولی زندگی کرده و البته در دی ان ای این افراد مشابهت هایی با مردم شرق قفقاز نیز دیده می شود.

میسنی ها در فاصله زمانی سال های 1600 تا 1200 پیش از میلاد در سرزمین اصلی یونان زندگی می کردند و مردم ساکن تمدن مینوس نیز در فاصله سال های 2 هزار و 600 تا 1400 پیش از میلاد در جزیره کرت حضور داشتند. هدف اصلی از انجام این مطالعات بررسی ریشه اولیه و اصلی ساکنین امروز سرزمین یونان اعلام شده بود. در این مطالعات دی ان ای باستانی نمونه دندان کشف شده  ده نفر از ساکنان تمدن مینوس و 4 نفر از مردم میسنی بررسی و مطالعه شده و همچنین نمونه ژنتیکی پنج نفر از ساکنان دوره اولیه کشاورزان عصر برنز که در سایت های باستانی یونان و ترکیه به دست آمده بود استخراج شده و مطالعه شد.

در ادامه، این نمونه های استخراج شده با نمونه های بیش از 300 نفر از مردم باستانی سایر مناطق جهان مقایسه شده و سپس نمونه های ژنتیکی 30 نفر از اهالی امروزی یونان نیز استخراج شده و مورد بررسی قرار گرفت.

در نتیجه این مطالعات مشخص شد مردم ساکن تمدن مینوس و میسن از نظر ژنتیکی به شدت به یکدیگر شبیه بوده و دارای قرابت هستند. دی ان ای این مردم از ریشه مشترک کشاورزان باستانی عصر برنز یونان منشعب شده  است که در مناطقی از یونان و جنوب غرب آناتولی زندگی کرده و البته در دی ان ای این افراد مشابهت هایی با مردم شرق قفقاز نیز دیده می شود.

بر اساس این مطالعات همچنین مشخص شد که مردم سرزمین میسن دارای اشتراکات ژنتیکی و دی ان ای مشترک با افرادی هستند که دومین موج مهاجرت از شرق اروپا و سیبری را به این مناطق شکل داده اند.

محققان این پروژه همچنین اعلام کردند مهاجرت های انجام شده بعدی تاثیر ژنتیکی اندکی بر مردم یونان امروزی  داشته اند. جورج استاماتویانوپولوس در این رابطه اعلام کرد: «نتایج مطالعات ما نشان می دهد تمدن دریای اژه برای هزاران سال مسیر عبور تمدن های مختلف بوده است.»

احسان محمدحسینی