راه اندازی گروه پژوهش های کاربردی هنرهای نمایشی در جهاددانشگاهی هنر

به گزارش سیناپرس.وی تاکیدکرد: تا علاوه بر طراحی و اجرای دوره های آموزشی در این زمینه، طرح های هدف دار پژوهشی مرتبط با موضوع کودک و نوجوان و استفاده از کاربردهای مختلف هنرهای نمایشی به ویژه در آموزش کودکان ایرانی را با همکاری مراکزی همچون سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش اجرا نماییم.
بهزاد رشیدی در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی گفت: امروز بیش از هر زمانی ضرورت وجود سند و بیانیه ماموریت جهادانشگاهی در زمینه هنر احساس می شود و لازم است در سریع ترین زمان این سند تهیه شده و مورد استفاده قرار گیرد.
وی، تاکید کرد: با توجه به کارکردهای بسیار بالای هنر و سهم ویژه آن در ارتقای فرهنگی کشور، لازم است با همکاری همه ظرفیت های انسانی موجود، اهداف و برنامه های هنری جهاددانشگاهی در طول سال های گذشته بازخوانی شده و ضمن بررسی روند طی شده و آسیب شناسی این فعالیت ها، سند و بیانیه ماموریت جهاددانشگاهی در زمینه هنر تدوین شود تا مبنای برنامه ریزی های جدید به ویژه در برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی قرار گیرد.
رییس جهاددانشگاهی هنر با اشاره به فراز و فرود های فعالیت های هنری جهاددانشگاهی از ابتدای تشکیل این نهاد تا به امروز، افزود: از انقلاب فرهنگی به این سو اغلب فعالیت ها و جشنواره های شاخص هنری به ویژه در سطح دانشگاه، مستقیم و غیر مستقیم حاصل کار جهاددانشگاهی بوده و بسیاری از ایده های خلاقانه هنری در سطح دانشگاهها توسط اعضای هنرمند و فرهنگ دوست جهاددانشگاهی ارایه شده و گاه همین ایده ها به برنامه هایی شاخص در عرصه فرهنگ و هنر کشور تبدیل شده اند.
وی تصریح کرد: در پایان دهه چهارم فعالیت این نهاد کاملا ضروری است اهداف و برنامه های هنری آن بازخوانی شود و با توجه به واقعیت ها و ضرورتهای جامعه امروز، ماموریت جهاددانشگاهی در زمینه هنر بازتعریف شود.
رشیدی گفت: در جهاد دانشگاهی هنر طرحی تهیه کرده ایم تا بر اساس آن، با همکاری جمعی از اعضای شاخص و  موثر این نهاد در حوزه هنر و فرهنگ و استادانی از خارج از جهاد، سند و بیانیه ماموریت جهاد دانشگاهی در زمینه هنر تدوین شود.
 
تشریح اهداف و برنامه های جهاددانشگاهی هنر
رئیس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه تصریح کرد: فرهنگ سازی و ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری ها و خلاقیت های نیروهای جوان فعال در رشته های هنری و بسترسازی برای رشد و شکوفایی استعدادهای هنری جوانان همواره از اهداف مد نظر جهاددانشگاهی هنر بوده و هست و در حال حاضر ساختار و فضای لازم برای موضوعاتی همچون سفال، هدایای هنری و طراحی المان های هنری فراهم شده که می تواند مورد استفاده دانشجویان و جوانان هنرمند قرار گیرد.
وی با اشاره به وجود دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هنر در این واحد، گفت: تلاش می شود در قالب برنامه های مختلف از توان استادان، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هنر استفاده گردد.
 
تربیت مربی هنر برای مهدهای کودک و مراکز پیش از دبستان
رشیدی با اشاره به اهمیت آموزش های هنری پیش از دبستان به کودکان، گفت: جهاددانشگاهی هنر برای اولین بار در کشور دوره آموزشی تربیت مربی هنر کودک را طراحی و تدوین کرده و برای کمک به مراکز پیش از دبستان، این دوره آموزشی را برای جوانان علاقمند و جویای کار در این حوزه برگزار می کند.
وی با اشاره به تاثیر راهبردی آموزش هنر در سال های پیش از دبستان، تاکید کرد: برای پیشرفت و توسعه کشور، سرمایه‌گذاری بر روی کودکان به خصوص در سنین پیش از دبستان بسیار ضروری است و هنر می تواند در آموزش و پرورش خلاقیت، کار گروهی، نوآوری و رشد فکری به ایشان کمک کند.
رییس جهاددانشگاهی هنر در ادامه به کارگاه های تخصصی مرتبط با تربیت مربی هنر کودک اشاره کرد و گفت: در کنار دوره های تربیت مربی هنر کودک، در طول سال کارگاه های آموزشی از جمله قصه گویی و کتابخوانی برای کودکان، برقراری ارتباط موثر با کودکان، بازی با کودک در محیط خانه و… نیز برگزار شده است.
رشیدی ادامه داد: در همین راستا در حال راه اندازی گروه پژوهش های کاربردی هنرهای نمایشی هستیم تا علاوه بر طراحی و اجرای دوره های آموزشی در این زمینه، طرح های هدف دار پژوهشی مرتبط با موضوع کودک و نوجوان و استفاده از کاربردهای مختلف هنرهای نمایشی به ویژه در آموزش کودکان ایرانی را با همکاری مراکزی همچون سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش اجرا نماییم.
وی در مورد نحوه شکل گیری گروه پژوهش های کاربردی هنرهای نمایشی افزود: از سال 95 موضوع ایجاد این گروه در دستور کار قرار گرفت و بعد از برگزاری جلسات هم اندیشی با استادان هنر و کودک و برگزاری چند سمینار تخصصی با موضوعاتی همچون بررسی پیوند میان روانشناسی و نمایش خلاق و آسیب شناسی شیوه های آموزش نمایش خلاق به کودکان 3 تا 10 سال، از امسال این گروه حالت اجرایی تری به خود گرفته و به زودی نتیجه تلاش های پژوهشی آنرا خواهیم دید.
 
آموزش های تخصصی و کاربردی هنری اشتغال زا
رییس جهاددانشگاهی هنر در ادامه فعالیت های آموزشی این واحد را تشریح کرد و گفت: در مرکز آموزش های تخصصی و کاربردی این واحد دوره های آموزشی کوتاه مدت، تک درس و کارگاه های عملی با موضوعات مختلف هنری، با حضور استادان برجسته برای جوانان و دانشجویان و با رویکرد تخصصی و ایجاد اشتغال برگزار می شود. 
وی ادامه داد: خوشبختانه امروز زیرساخت های آموزشی و استادان مجرب و مورد نیاز مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر فراهم شده و این مرکز به مرکزی با کیفیت برای فراگیری دوره های آموزشی تخصصی و کاربردی هنری تبدیل شده است.
رشیدی این مرکز در یکسال گذشته منتهی به مرداد 96، دوره های آموزشی الگوسازی و دوخت لباس، تکنیک فیوزگلس در شیشه گری، طراحی، عکاسی دیجیتال، طراحی لباس، طراحی طلا و جواهرات، نقاشی، عکاسی،گرافیک، دوخت های سنتی، سفالگری، نرم افزارهای هنر و معماری، طراحی و چاپ پارچه، پتینه و نقاشی دیواری، چرم دست دوز، تربیت مربی هنر کودک، معماری و دکوراسیون داخلی، تصویرسازی، خوشنویسی، نازک کاری چوب و معرق چوب و سفالگری را ارایه کرده است.
رییس جهاد هنر افزود: در سال 96 ظرفیت آموزشی جهاد دانشگاهی هنر بیش از دو برابر شده است و در جهت تخصصی تر کردن و هدفمند تر شدن آموزش ها در یک سال گذشته تعداد 15 کارگاه تخصصی در زمینه هایی همچون شیشه، کامپوزیت، ساخت قالب و تکثیر مجسمه‌های پلی‌استر و فایبرگلاس، سفال، دوخت، طراحی لباس، اصول خوش‌پوشی و غیره با حضور بیش از 300 نفر از علاقمندان و کارشناسان هنری برگزار شد.
وی گفت: این واحد همچنین در یک سال گذشته دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنر و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش موسسه مهرآفرین را به صورت گروهی در رشته های مختلف هنری آموزش داد.
 
جشنواره نقش تن پوش رویدادی برای نمایش جذاب مولفه های فرهنگی ایرانی اسلامی برروی لباس
رییس جهاددانشگاهی هنر در ادامه به فعالیت های فرهنگی این واحد اشاره کرد و در مورد جشنواره نقش تن پوش گفت: خوشبختانه این جشنواره جای خود را در بین مدیران و فعلان عرصه مد و لباس کشور باز کرده و مراسم اختتامیه جشنواره امسال با استقبال هنرمندان، دانشجویان و استادان دانشگاه و سرمایه گذاران فعال در عرصه مد و لباس کشور و مدیرانی از جمله حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، دکتر غلامرضا اکرمی رییس دانشگاه هنر، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای اسلامی و… روبرو شد.
 رشیدی افزود: در جشنواره نقش تن‌پوش با نوعی از پوشش مهم سر و کار داریم که از یک سو یکی از فراگیرترین پوشش‌ها در طول سال است و سهم قابل توجهی در بازار پوشاک دارد و از سوی دیگر می تواند همچون رسانه ای فراگیر در فضای عمومی جامعه انتقال پیام و مفاهیم مختلف را انجام دهد و بر فرهنگ عمومی جامعه اثر مستقیم بگذارد.
رییس پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش بیان کرد: هم در این جشنواره و هم در جشنواره فیلم صنعتی ما به دنبال ایجاد ارتباط و تعامل بین هنرمندان و صنعتگران و مراکز اقتصادی هستیم چراکه معتقدیم ایجاد گفتمان و بسترسازی برای پیوند هنر و صنعت آثار و برکات بسیار زیادی برای کشور در بر خواهد داشت.
وی افزود: در این جشنواره هر سال بیش از سیصد دانشجوی خلاق و هنرمند با ارایه حدود 500 اثر به رقابت می پردازند.
 
 چهارمین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی
رشیدی در ادامه با اشاره به برنامه های چهارمین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی "فردا" گفت: خوشبختانه چهارمین دوره این جشنواره اردیبهشت ماه سال جاری در سطحی متفاوت و با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران صنعتی، در عسلویه برگزار شد.
رییس جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی افزود: فراخوان دوره پنجم جشنواره نیز بعد از بازنگری و انجام اصلاحات لازم در آن، تا مهر ماه 96 منتشر می شود.
 
پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی و هنری
رییس جهاد هنر گفت: خوشبختانه در حال حاضر اغلب زیرساخت های لازم برای ارایه خدمات فرهنگی و هنری و پشتیبانی علمی، فنی و اجرایی فعالیت ها و برنامه های فرهنگی مورد نیاز مراکز متقاضی در سطح کشور و به ویژه مجموعه جهاددانشگاهی ایجاد شده است.
بهزاد رشیدی در ادامه به فعالیت های مرکز خدمات تخصصی هنرهای کاربردی جهاددانشگاهی هنر اشاره کرد و گفت:  این مرکز با هدف ارایه خدمات تخصصی، پژوهشی و مشاوره در رشته های معماری، مرمت، طراحی و گرافیک، مستندسازی مکتوب، مجسمه سازی و هدایای هنری، با محوریت هنر ایرانی- اسلامی از ابتدای سال 95 آغاز کرده و آماده ارایه خدمات هنری به سازمان ها و افراد متقاضی می باشد.
وی در ادامه به فعالیت های مستندسازی تصویری مرکز مستند سازی دانش و فناوری اشاره کرد و گفت: ساخت و تولید فیلم های مستند کوتاه با موضوعات آموزشی، فناوری و صنعتی از جمله خدمات این مرکز است و در یک سال گذشته فیلم های مستندی را برای دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی شریف، معاونت های پژوهشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی، واحد های استانی جهاددانشگاهی نیروی انتظامی، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و… ساخته است.
رییس جهاددانشگاهی هنر در پایان نیروی انسانی را اصلی ترین سرمایه جهاددانشگاهی دانست و تصریح کرد: فعالیت ها و خدمات ارزشمندی که در مجموعه بزرگ جهاددانشگاهی انجام شده و می شود، بی تردید حاصل تلاش های اعضای این نهاد است که با تکیه بر فرهنگ جهادی و با حداقل امکانات صورت گرفته است.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا