تولید پروتئین‌های درمانی در آب دهان جانوران

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،طی این مطالعه، دانشمندان ژن تولید کننده‌ی فاکتور رشد عصبی انسانی (NGF) را وارد موش کرده‌اند، به گونه‌ای که از بزاق این موش‌ها پروتئین NGF به دست می‌آید. این پروتئین هم در موش و هم در انسان در غدد بزاقی تولید می‌شود، اما در آزمایش انجام شده، محققان موفق به تولید پروتئین انسانی در غدد موشی شده اند. NGF انسانی در درمان تعدادی از بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر، پارکینسون و آسیب‌های نخاعی مفید است.

قبل از این دانشمندان موفق به تولید پروتئین‌های درمانی در شیر حیوانات تراریخته شده بودند، ولی این اولین بار است که برای تولید اینگونه پروتئین‌های در سطح وسیع از بزاق حیوان استفاده می‌شود. برای جمع آوری این پروتئین، پژوهشگران ابتدا موش‌ها را بیهوش کرده و سپس به آن‌ها پیلوکارپین هیدروکلرید تزریق کردند که یک تحریک کننده‌ی بزاق است. بعد از خالص سازی پروتئین، محققان نشان دادند که پروتئین دارای عملکرد است، چون قادر بود با تحریک سلول‌های غدد فوق کلیوی موش صحرایی آن‌ها را به سلول‌های شبه عصبی تبدیل کند. این تحقیق هم‌اکنون بر روی خوک در حال پیگیری است.

با این وجود همچنان سیستم تولید در شیر بهترین سیستم است، بخصوص که تولید در بزاق خطر احتمالی آلودگی با انواع میکروب‌ها را به همراه دارد که خالص سازی پروتئین را سخت می‌کند. اما در عین حال، تولید در بزاق می‌تواند منجر به غلظت‌های بالای پروتئین شود، بخصوص در گاو ماده شیرده که تنها در یک روز می‌تواند بیش از ۲۰۰ لیتر بزاق تولید کند یا خوک که روزانه قادر به تولید حدود ۱۵ لیتر بزاق است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا