گام های موثر جهاددانشگاهی در راستای خودکفایی و خوداتکایی ایران اسلامی

به گزارش سیناپرس، دکتر مسعود کمبرانی در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: 16 مرداد سالروز تشکیل یک نهاد انقلابی است که توانست خودباوری را در بین جوانان و فارغ التحصیلات شکوفا کرده و الگوی مناسبی برای مراکز تحقیقاتی به کشور ارائه دهد. نزدیک به چهار دهه از تشکیل جهاددانشگاهی می گذرد و این نهاد توانسته است با اتکا به توان علمی و فارغ التحصیلان متعهد و با انگیزه، قدم های بسیار موثری در جهت خودکفایی و خوداتکایی ایران اسلامی بردارد. 
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی سازمانی فناور می باشد که به پشتوانه فروش دانش فنی و تجاری سازی فناوری های بومی، توانسته بخش اعظم هزینه های جاری خود را تأمین کند و کمترین وابستگی را به بودجه های دولتی را داشته باشد. 
دکتر کمبرانی در خصوص مشکلات تولید داخلی گفت: این نهاد جهت حضور در بازار و رقابت با بخش خصوصی، اصول حرفه ای تولید و تجارت را فرا گرفته است. این در حالی است که متاسفانه رویکرد واحدهای صنعتی دولتی و خصوصی به دانش فنی و فناوری ایرانی، چندان مثبت نبوده و این فناوری ها در رقابت با جاذبه ها و امتیازات شرکت های خارجی، در اکثر مواقع از گردونه رقابت خارج می شوند. 
وی در ادامه افزود: هرچند توقع بر این است که در راستای اقتصاد مقاومتی، راهکارهای حمایت و پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی و تولیدی داخلی به صورت جدی تر پی گیری و اجرا گردد. 
رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی اظهار کرد: این پژوهشکده، یکی از پژوهشکده های مستقل جهاددانشگاهی است که در سال 1378 موافقت قطعی فعالیت خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناور ی دریافت کرده و در حوزه های شیمی، مهندسی شیمی، بیوتکنولوژی و استخراج مواد موثره گیاهی فعالیت می کند. این پژوهشکده براساس سیاست کلی جهاد دانشگاهی در راستای تبدیل علم به ثروت، قدم های موثری را در حوزه های مختلف فعالیتی خود برداشته است که به برخی از آنها اشاره می گردد. 
دکتر کمبرانی گفت: در جهت افزایش کیفیت داروهای دامی، انسانی و مواد غذایی، این پژوهشکده چند عصاره گیاهی را برای جایگزینی با مواد شیمیایی به صنایع دارویی و غذایی کشور ارایه نموده است. 
وی ادامه اداد: همچنین در جهت صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، برج خنک کننده هیبریدی در این پژوهشکده طراحی و ساخته شده است. 
رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی افزود: پژوهشکده در زمینه بومی سازی مواد شیمیایی مصرفی در صنایع بالا دستی صنعت نفت پیشرفت های چشمگیری داشته است و در سال گذشته موفق به بومی سازی ماده میکروبلاک (micro block) مصرفی در فرمولاسیون سیمان حفاری گردید. در حال حاضر  این پژوهشکده دانش فنی پنج قلم از افزایه های سیمان حفاری و امکان تأمین آنها را برای صنعت نفت و شرکت های پیمانکار حفاری در اختیار دارد. دستیابی به دانش فنی دو قلم دیگر از افزایه های سیمان حفاری و تکمیل بسته کامل این افزودنی ها در برنامه تحقیقاتی سال جاری این پژوهشکده قرار دارد. 
وی یادآور شد:پ ژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی از امکانات و تجهیزات مناسبی در زمینه آنالیز مواد شیمیایی، غذایی و نفتی برخوردار است و مرکز آنالیز این پژوهشکده به عنوان آزمایشگاه همکار با سازمان استاندارد، گمرک جمهوری اسلامی ایران، اداره غذا و دارو و همچنین میادین میوه و تره بار در حال فعالیت می باشد. 
دکتر کمبرانی در پایان گفت: جهت گسترش همکاری های این پژوهشکده و صنعت نفت، در ماه های اخیر با حمایت و همکاری شرکت فلات قاره ایران، مرکز آنالیز این پژوهشکده با سرمایه گذاری و انجام اقدامات لازم شرایط تست مواد شیمیایی مصرفی در شرکت نفت فلات قاره ایران را فراهم آورده و به عنوان آزمایشگاه همکار با این شرکت فعالیت خود را آغاز نموده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا