کشف گونه ای زنبق در خراسان و ثبت آن به نام حکیم فردوسی

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،این گونه که به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی ثبت شده است، برای اولین بار در شمال خراسان کشف و به دنیا معرفی شده است.

 کشف زنبق فردوسی به وسیله دو عضو هیات علمی گروه گیاه ‌شناسی(هرباریوم) یعنی دکتر فرشید معماریانی و محمدرضا جوهرچی صورت گرفته است.

این گونه، از جنس زنبق (Iris) و متعلق به تیره زنبقیان (Iridaceae) است که برای اولین ‌بار از کوه‌ های هزار مسجد و الله‌ اکبر در شمال استان خراسان‌ رضوی جمع ‌آوری شده و پس از مطالعات تخصصی گیاه‌ شناسی بر روی نمونه ‌های هرباریومی و نمونه‌ های زنده از این گیاه در رویشگاه‌ های طبیعی، به ‌عنوان گونه جدیدی برای علم گیاه‌ شناسی و دنیا معرفی شده است.

این گونه جدید، به افتخار شاعر بلند آوازه ایران‌ زمین، حکیم ابوالقاسم فردوسی، به نام علمی Iris ferdowsii یا “زنبق فردوسی” نامگذاری شده است و نمونه تیپ یا سند آن، تحت شماره ۴۵۱۷۰ در هرباریوم دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری می‌ شود.

رویشگاه نمونه تیپ این گونه، بر روی دامنه کوه‌ های هزار مسجد و مشرف به روستای پاژ، زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی قرار گرفته است.

“زنبق فردوسی” در دامنه ارتفاعی بین ۱۴۰۰ تا ۲۷۵۰ متری استپ ‌های کوهستانی با شیب ملایم و بستر سنگ ‌آهکی می‌ روید و از نظر علم رده ‌بندی گیاهی، از خویشاوندان وحشی زنبق‌ های زینتی محسوب می ‌شود. با توجه به جمعیت‌ های بسیار پراکنده این گونه و نیز تخریب زیستگاه‌ ها بر اثر چرای بی ‌رویه دام، شخم ‌زنی مراتع کوهستانی برای کشاورزی دیم و عملیات جاده‌ سازی، این گونه زیبا و ارزشمند بر مبنای معیار های اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت  (IUCN)، گونه ‌ای درخطر انقراض محسوب می ‌شود.

گزارش این اکتشاف علمی در قالب یک مقاله تخصصی در نشریه Phytotaxa که جزء نمایه JCR قرار دارد، به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا