کشف کوچکترین نژاد کوسه دنیا

محققان از یک کشف بسیار منحصر به فرد از گونه کوسه ها خبر دادند . مارک گریس (Mark Grace) یکی از محققان و دانشمندان زیست شناس اعلام کرد که کوچکترین کوسه دنیا را که تا کنون مشابه آن مشاهده نشده بوده ، کشف کرده اند .

گفتنی است این کوسه از طریق فیلتری در مخزن آب اعماق اقیانوس که در سال 2010 وصل شده بود ، گرفتار شده و به دست آمده است . هدف اصلی ارسال این هیات اعزامی با کشتی اداره شیلات ملی اقیانوسی و جوی ( National Oceanic and Atmospheric Administration) در سال 2010 ، مطالعه و بررسی تغذیه نهنگ اسپرم (sperm whale) که نهنگ عنبر نیز خوانده شده و بزرگترین نهنگ دندان دار جهان محسوب می شود ، در منطقه ساحل خلیج می سی سی پی (که در واقع در خلیج مکزیک قرار داشته و به طور سنتی به خلیج می سی سی پی خوانده می شود) بوده است .

پژوهشگران یک نمونه بافت این کوسه را با نمونه موجود در موسسه تحقیقات تنوع زیستی دانشگاه تولان (Tulane University's Biodiversity Research Institute) مقایسه کرده و در نتیجه آن تایید کردند که این کوسه بسیار کوچک ، کوسه جیبی نام دارد . این نام به این جهت به اینگونه کوسه داده شده که از دو باله بسیار کوچک همانند دو جیب که در زیر بدن این جانور قرار دارد ، برخوردار بوده که کاربری آن تا کنون ناشاخته مانده است . قابل ذکر است که این کوسه جیبی دومین نمونه از کوسه های جیببی بوده که تا کنون کشف شده است .

گریس که از زیست شناسان آزمایشگاه اداره شیلات ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) واقع در پسکگولا  (Pascagoula) ایالت می سی سی پی ایالات متحده امریکا است ، در یک مصاحبه مطبوعاتی در این رابطه اعلام کرد  : این کوسه جیبی که ما کشف کرده ایم تنها پنج و نیم اینج (13.97 سانتیمتر) طول داشته و جنسیتش نر بوده و به تازگی متولد شده است . با این شرایط ما به این می اندیشیم که پدر و مادر این کوسه کوچک کجا می توانند باشند و چگونه فرزند خود را در این خلیج به دنیا آوردند . تنها نمونه کشف شده دیگر این گونه کوسه ، 36 سال پیش در پرو کشف شده بود .

محققان اعلام کردند که این کوسه ، زمانی که محققان مخزنی بزرگ را در 190 مایلی (برابر با 305.77 کیلومتری) سواحل لوئیزیانا (Louisiana) بازرسی می کردند ، کشف شد . تا کنون محققان تصور می کردند که این کوسه منحصر به فرد در آب های عمیق جنوب شرقی اقیانوس آرام ، در نزدیکی شیلی و پرو زندگی می کند .  

قابل ذکر است ، تجزیه و تحلیل های ژنتیکی روی این کوسه نشان می دهد که ،  کوسه جیبی کشف شده به دسته Mollisquama متعلق بوده که به کوسه های باله بادبادکی (kitefin sharks) و کوسه های کلوچه بر (cookie cutter sharks)  دو گونه از خانواده کوسه های Dalatiidae بسیار نزدیک است . این مطالعات ، اطلاعات مختصری در رابطه با زیست شناسی ، رفتار و یا محدوده زیستگاه این جانور را در اختیار محققان قرار داده است .

مارک گریس یادآور شد که کشف این جانور نادر رکورد مهمی را در رابطه با کشف جانوران اقیانوسی بر جای گذاشته و همچنین نشانگر این مطلب است که هنوز در اقیانوس ها و دریاها گونه هایی وجود دارند که باید شناخته و کشف شوند .

این کشف و نتایج بررسی ها و مطالعات انجام شده بر روی آن ، در آخرین شماره مجله Zootaxa به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا