ناتوانی ناسا در انجام مأموریت سفر به مریخ

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، سال‌های زیادی است که ناسا از فرستادن انسان‌ به مریخ می‌گوید و برنامه‌ی این سفر را نیز به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌کند. متأسفانه ویلیام اچ.گرِشتن‌مایر، رئیس سفرهای فضایی انسانی ناسا، چندی پیش در تازه‌ترین اظهارنظر خود بیان کرده است که با توجه به بودجه‌ی موجود، ناسا نمی‌تواند به اهداف خود برای سفر به مریخ دست یابد. گرِشتن‌مایر در جلسه‌ای با موضوع پیشرانه‌ها در مؤسسه‌ی آمریکایی هوانوردی و فضانوردی گفت: من نمی‌توانم زمانی برای حضور انسان‌ها در مریخ تعیین کنم؛ دلیل واقعی این امر، سطح بودجه‌ای است که برای آن در نظر گرفته‌ایم. باوجود افزایش ۲ درصدی بودجه، ما سامانه‌های سطحی فعالی در مریخ نداریم و ورود به اتمسفر مریخ، کاهش ارتفاع و فرود آمدن فضاپیما، برای ما چالشی بسیار بزرگ است.

اساساً، راکت اس‌ال‌اس و فضاپیمای اورایِن برای ناسا هزینه‌ی بسیاری در بر داشته‌اند؛ درنتیجه ناسا حتی موفق به طراحی وسیله‌ای برای فرود بر سطح مریخ یا بلند شدن از آن نشده است. حرکت بعدی ناسا به بودجه‌ی اختصاص داده‌شده بستگی خواهد داشت. گرِشتن‌مایر به این موضوع نیز اشاره کرد که ناسا ممکن است به مأموریت اکتشافی در ماه علاقه‌مند باشد؛ مأموریتی که گستردگی بیشتری نسبت به برنامه‌ی اخیر دارد و هدف آن ساختن دروازه‌ای برای سفر به اعماق فضا در مدار ماه است. این مأموریت فراتر از یک ایستگاه پرتاب برای اکتشاف بیشتر فضایی است و بنا به گفته‌ی گرِشتن‌مایر: این دروازه می‌تواند از برنامه‌ی اکتشاف گسترده‌ی سطح ماه، پشتیبانی کند

تلاش گروهی

خوشبختانه رؤیاهای سیاره‌ی سرخ ما تنها به‌وسیله‌ی ناسا دنبال نمی‌شود و رساندن انسان‌ها به فضا یک تلاش گروهی است. آژانس‌هایی مانند ناسا به‌شدت تحت تأثیر تصمیمات سیاسی و بودجه‌ای هستند، بنابراین آن‌ها نیازمندند تا با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند و در حد امکان فعالیت کنند؛ یکی از راه‌های ممکن برای افزایش اثر این تلاش‌ها، مشارکت ناسا با شرکت‌های خصوصی است. ایلان ماسک در ماه گذشته میلادی اعلام کرد: «ما ممکن است در کنگره‌ی ستاره‌شناسی بین‌المللی در ماه سپتامبر، یک به‌روزرسانی در برنامه‌ی اسپیس‌ایکس برای سفر به مریخ داشته باشیم.»

در حال حاضر، اسپیس‌ایکس مهلت اجرای برنامه‌ی بدون سرنشین به مریخ را برای سال ۲۰۱۸ و برنامه‌ی سفر انسان به مریخ را برای سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته است. شرکت‌های بوئینگ و بلواورجین نیز برنامه‌ای برای فرستادن انسان‌ها به مریخ دارند و به نظر می‌رسد که تلاشی همگانی برای سفر به مریخ در حال انجام است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا