فعالیت مناسب جهاددانشگاهی در گسترش فرهنگ انقلاب

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، حیدرعلی عابدی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در همان اوایل انقلاب کارهای ارزشمندی را در دوران دفاع مقدس انجام داد که فراموش شدنی نیست. کارهایی بود که آن زمان در قالب قوانین و مقررات دانشگاه‌های ما خیلی قابلیت اجرا نداشت و جهاد دانشگاهی تشکیل شد که نیازهای جامعه را با استفاده از اختیارات ویژه‌ای که در نهادهای انقلابی بود مرتفع کند.
وی افزود: یادم می‌آید اولین بار در زمان جنگ به یک سری امکانات مثل پل‌هایی که می‌توانست روی آب قرار بگیرد و تجهیزات نظامی از روی آن رد شود دسترسی پیدا کردیم. اینها از دستاوردهای بزرگ جهاد دانشگاهی در زمان جنگ بود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: پلی که در جزایر مجنون احداث شد ارتباط اهواز با این جزایر را برقرار می‌کرد و این از ابتکارات ارزشمند جهاد دانشگاهی بود.
عابدی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در گسترش فرهنگ انقلاب و همچنین تأسیس آموزشگاه‌هایی که در نقاط مختلف می‌توانست به مهارت‌آموزی کمک کند خیلی خوب کار کرد، اما از همه این‌ها درخشان‌تر وارد شدن این نهاد به مباحث توسعه علم ژنتیک بود که خیلی عالی کار شد و نمونه‌اش همین موسسه تحقیقاتی رویان است که در نوع خودش کم‌نظیر است.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جهاد دانشگاهی در اوایل کارش به‌خوبی توانست ارتباط میان دانشگاه و صنعت را برقرار کند، ولی احساس می‌کنم در دوران اخیر خیلی این نقش را نتوانسته به شکل بارز نشان دهد که البته این فقط مربوط به فعالیت جهاد دانشگاهی نمی‌شود. دانشگاه هم در ارتباط با صنعت خیلی موفق نبوده است و دانشگاه علوم پزشکی هم نتوانسته این ارتباط را حفظ کند.
وی گفت: این نقایص فکر می‌کنم به ساختار صنعت کشور بر می‌گردد یک اشکالی در این سیستم است که نمی‌توانند نیازهایشان را از طریق دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی طلب کنند و یک ارتباط سیستماتیک داشته باشند و هیچ کدام از دانشگاه‌ها در این زمینه خیلی موفق نبوده‌اند.
عابدی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در استان نقش بسیار فعالی داشته به خصوص در زمینه در دسترس قرار دادن کتب مورد نیاز دانشگاهیان نقش مهمی را ایفا کرده است و کتابخانه این واحد بسیار غنی است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص افزود: پژوهشگاه رویان در اصفهان خیلی خوب عمل کرده است. دکتر نصر با همکاری مرکز رویان کارهای ارزنده علمی خیلی خوبی را انجام داده است.
وی گفت:  در زمینه صنعت و آب  شاخه جهاد دانشگاهی در دانشگاه صنعتی اصفهان مطالعات بسیار خوبی دارد. نسبت به امکانات و تسهیلات و اعتباراتی که جهاد دارد فکر می‌کنم جهاد دانشگاهی اصفهان جهش‌های خوبی داشته است.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص نوع مأموریت‌هایی که باید به جهاد دانشگاهی واگذار شود، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم جهاد دانشگاهی الگوی بسیار خوبی دارد و آن الگو موسسه رویان است. یعنی باید وارد کارهایی شود که دیگران توان انجام آن کارها را ندارند.
عابدی ادامه داد: جهاد دانشگاهی باید از کارهایی که بخش خصوصی می‌تواند وارد آن شود فاصله بگیرد و اجازه دهد بخش خصوصی بیشتر فعال شود و باید بیشتر وارد کارهایی شود که هم نیاز کشور است و هم نیاز به یک نبوغ خاص دارد مانند رویان به‌عنوان یک نمونه خوب برای جهاد دانشگاهی است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ خوب کار کرده است. البته حوزه فرهنگ یک حوزه بسیار وسیع است که جهاد دانشگاهی در آن باید نقشی را پیدا کند. کسانی که در عرصه فرهنگ کار می‌کنند مؤسسات متعددی هستند و همه آن‌ها کارهای متعددی را در بعد فرهنگی انجام می‌دهند. جهاد دانشگاهی باید ببیند در این حوزه چه جایگاهی می‌تواند پیدا کند و از انجام کارهای تکراری بپرهیزد.
وی افزود: در سه دهه گذشته جهاددانشگاهی در مجموع خوب کار کرده است اما باید قوی‌تر وارد بحث تحصیلات تکمیلی پژوهش محور شود. مثلاً 50 ریز پروژه را تعریف کند تا دانشجویان دکترا بتوانند این پروژه‌ها را به اتمام برسانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا