هیپوتالاموس؛ کلید جوانی

هیپو تالاموس یک بخش داخلی از مغز محسوب می شود که مسئول انجام و کنترل رفتارهایی متعدد از جمله تنظیم ساعات خواب و بیداری، گرسنگی، دمای بدن و بسیاری از دیگر موارد حیاتی است. هیپوتالاموس همچنین عملکرد غده هیپوفیز که مسئول ترشح بسیاری از هورمون های حیاتی بدن انسان است را نیز تحت کنترل دارد.

پژوهشگران موفق به شناسائی دقیق سلول های کنترل کننده روند پیری در هیپوتالاموس مغز شده و دریافتند سلول های بنیادی بسیار ریز موجود در سلول های عصبی افراد بالغ که مسئول ساخت و شکل گیری سلول های جدید مغزی هستند، روند پیری را نیز کنترل می کنند.

در مطالعات جدید انجام شده، پرفسور دانگ شنگ کای (Dongsheng Cai) و تیمی از همکاران و دانشجویانش، موفق به کشف خارق العاده ای شدند که بر اساس آن مشخص شد هیپوتالاموس علاوه بر کنترل موارد فوق، بر روند پیر شدن سلول ها نیز نظارت دارد.

اعضای این تیم تحقیقاتی در یافته های جدید خود موفق به شناسائی دقیق سلول های کنترل کننده روند پیری در هیپوتالاموس مغز شده و دریافتند سلول های بنیادی بسیار ریز موجود در سلول های عصبی افراد بالغ که مسئول ساخت و شکل گیری سلول های جدید مغزی هستند، روند پیری را نیز کنترل می کنند.

پرفسور کای در این رابطه اعلام کرد: «مطالعات ما نشان می دهد سلول های عصبی هیپوتالاموس در حیوانات در طول زمان کاهش پیدا کرده و این موضوع سبب پیری می شود. ما همچنین دریافتیم این روند تخریب و نابودی سلول های عصبی، برگشت ناپذیر بوده و در صورت جایگزینی این سلول ها با سلول های جدید و یا تولیدات مولکولی ان ها، روند پیری کند شده و حتی معکوس شود.»

در این پژوهش روند پیری و بستگی تعداد سلول های بنیادی در موش های سالم مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. سلول های عصبی هیپوتالاموس مغز این موش ها با رسیدن به سن ده ماهگی با کاهش رو به رو شده و نشانه های پیری بسیار پیش از ان آغاز می شود. با رسیدن به دو سالگی این سلول های بسیار کم شده و بیشتر آن ها از بین می روند.

در این پژوهش ها همچنین مشخص شد سلول های بنیادی فوق با رهاسازی مولکول هایی به نام میکرو آر ان ای microRNA از روند پیر شدن سلول ها پیشگیری می کند. آن ها در ساخت سنتز پروتئین دخیل نیستند، بلکه نقش مهمی در تنظیم بیان ژن دارند.

میکرو آر ان ای در داخل ذرات کوچکی به نام اکوسوم ها (exosomes) بسته بندی می شوند که سلول های بنیادی هیپوتالاموس آن را به مایع مغزی نخاعی موش ها آزاد می کنند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در تاریخ بیست و ششم  ماه جولای در مجله journal Nature منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

احسان محمدحسینی