دولت الکترونیک، راهی برای نابودی فساد اداری

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، «حسن روحانی» از ابتدای فعالیتش برای ریاست‌جمهوری دولت یازدهم، شفاف‌سازی و مبارزه با فساد را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود اعلام کرد. او در تاریخ 27 اردیبهشت‌ماه 1393 در مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات گفت: «ما در دورانی قرار داریم که باید در فضایی مطمئن‌تر، کم‌هزینه‌تر و با صرف زمان کمتر، امکانات لازم را برای نسل جوان فراهم کنیم. دولت باید دولت الکترونیک باشد، برای این کار قد‌م‌های کوچکی برداشته شده است، اما قدم‌های بلندتری در پیش رو داریم… ما در این زمینه در دنیا در رتبه یکصدم قرار داریم. ما باید به نقطه قابل قبولی برسیم.»

روحانی همچنین اظهار کرد: «باید با یک برنامه‌ریزی درست در وزارتخانه‌هایمان یک نهضت دیجیتالی انجام شود و اسناد و مدارک در چارچوب قوانین، دیجیتال شوند تا سرعت لازم برای خدمت‌‌رسانی به مردم مهیا شود. ما در سایه این فناوری می‌خواهیم اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور گسترش دهیم و از این فناوری برای این اقتصاد استفاده کنیم».

او تأکید کرد: «دولت الکترونیک یکی از راه‌های مبارزه با فساد در کشور است.»

 

در دولت الکترونیک، امور مردم، تجارت و سرمایه‌گذاری با سهولت بسیار بیشتری انجام و مقررات اضافه و زائد، خود به خود حذف می‌شود. در چنین دولتی به‌واسطۀ ارتباط غیرمستقیم مردم با کارگزاران و ادارات، منشأ سوءاستفاده‌های احتمالی کمتر شده و درنتیجه، خدمات در فضای سالم‌تر و شفاف‌تری ارائه می‌شوند.

حسن روحانی در اوایل سال 95 با حضور درمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در راستای ایجاد دولت الکترونیک برای مبارزه با فساد، بر شفاف‌سازی امور در فضای مجازی تأکید کرد و خواست که همۀ امور وزارتخانه‌ها در معرض دید مردم قرار گیرد.

در همین راستا و با هدف ایجاد تغییر بنیادین در ساختار قدیمی نظام اداری کشور، سازمان فناوری اطلاعات، طرح ملی دولت الکترونیک را که از سال ها پیش متوقف مانده بود احیا کرد و نخستین اقدامات را برای الکترونیکی‌سازی در پیش گرفت.

 رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران، چندی پیش در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «استفاده از فناوری‌های تازه ارتباطی و اطلاعاتی در دولت الکترونیک، به‌ویژه اینترنت، برای ارائه خدمت به شهروندان با کمترین هزینه و بیشترین رضایت پیش‌بینی شده است.»

او در همین گفتگو، هدف دولت الکترونیک را ایجاد تحول، بازآفرینی، بازمهندسی، بهبود کارآیی و اثربخشی نظام اداری ایران عنوان کرد و یادآوری کرد که در اصل 44 قانون اساسی بر آن تأکید شده است.

باقری اصل با اشاره به این موضوع که نظام اداری ایران بر اساس دو شاخص بودجه و نیروی انسانی تغییر نکرده است، گفت که افزایش سالیانه هزینه‌های دولت و نیز افزایش بدنه و نیروی انسانی نشانگر آن است که تاکنون برای تحول نظام اداری و کارآمدی آن اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

از طرفی نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز چندی پیش، استقرار دولت الکترونیک را نه تنها راهی برای اصلاح ساختار فرسودۀ فعلی دانست، بلکه آن را عاملی اساسی برای ایجاد یک نظام شفاف و سالم و با کارآیی بالا معرفی کرد.

او با اشاره به این موضوع که در حال حاضر برای اجرای طرح ملی دولت الکترونیک با یک عقب‌ماندگی 8 ساله روبرو هستیم، گفت که در این شرایط، درک صحیح مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌تواند دولت الکترونیک را محقق و اجرای این طرح را ضمانت کند.

حسین مهری، یکی دیگر از معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز استفادۀ مؤثر از شیوه‌های نوینی مثل اینترنت و شبکه‌های الکترونیکی را در برطرف کردن ضعف ارگان‌ها مفید دانست و گفت که هم‌اکنون به دلیل عدم استفاده از چنین امکاناتی، دولت متحمل هزینه‌هایی گزاف است.  

او افزود که همه سازمان‌ها باید در یک هماهنگی کلی قرار بگیرند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار یکدیگر قرار دهند تا هر سازمانی  بتواند وظیفه خودش را به نحو مطلوب انجام دهد.

همچنین حسین بوبرشاد، استاد دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: «سازمان‌هایی که با منابع مالی ارتباط دارند بیشتر در معرض فساد قرار می ‌گیرند و بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز فساد در این سازمان‌ها، الکترونیک کردن کارهای آنان است. سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان دستگاه عالی توزیع منابع، اگر به سیستم‌های پیشرفته هوشمندسازی مجهز شود که هر ریال را پیگیری کند و بداند آن مبلغ در چه طرحی و چه بازه زمانی‌ای مصرف شده و نتیجۀ حاصل چه بوده است، به‌راحتی می‌تواند از بروز فساد در دیگر سازمان‌ها پیشگیری و محل مصرف هر ریال را به دقت مشخص کند.»

به گفتۀ رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح ملی دولت الکترونیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت، آماده بهره‌برداری است و به‌زودی مردم قادر خواهند بود که بسیاری از خدمات مورد نیاز خود از دستگاه‌های دولتی را از فضای مجازی کسب کنند.

 

گفتنی است که هم‌اکنون در آخرین روزهای کاری دولت یازدهم، شاهد افتتاح فاز نخست طرح دولت الکترونیک هستیم تا به هدف ریشه‌کن‌شدن فساد از نظام اداری کشورمان دست یابیم.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا