نیمی از مشتریان‌مان را از دست داده‌ایم

به گزارش سیناپرس به نقل از شنبه مگ،سعید مشهدی سخنانش را با این جملات آغاز می‌کند و می‌گوید: «این اتفاق در حالی رخ داد که رفع فیلتر ما هفته گذشته رخ داده بود و بعد از ۶۴ روز فیلترشدن پی‌پینگ، تازه یک هفته از رفع فیلترمان می‌گذشت که دوباره به مدت یک روز فیلتر شدیم. دوره قبلی به خاطر شکایت مدعی‌العموم بود مبنی بر اینکه ما به یک سایت خدمات ارائه می‌دادیم و آن سایت فیلم می‌فروخته است و ما را شریک جرم اعلام کردند. در حالی که در حقیقت ما شریک جرم محسوب نمی‌شدیم اما حتی برای ما قرار بازداشت هم صادر کردند.» مشهدی در مورد نهاد مورد مراجعه برای رفع مشکل‌شان می‌گوید: «در نهایت کمیته فیلترینگ دادستانی است که می‌تواند فیلتر یا رفع فیلتر کند. هر کسی مطابق با فیلترینگی که در موردش انجام شده، مراحل خاصی را باید بگذراند و ما طی ۲ماه با دادستانی برای رفع این مشکل در ارتباط بودیم. بازپرسی، پلیس فتا، پلیس امنیت و دادستانی نهادهای مراجعه ما بوده‌اند.» 

مشهدی در ادامه و در مورد تاثیری که فیلترینگ بر وجهه و برند کسب‌وکارشان می‌گذارد، می‌گوید: «طی ۲‌ماه که فیلتر بودیم به کاربران‌مان اطلاع داده بودیم و رفع فیلتر خبر خوبی برای‌شان بود. اما فیلترینگ دوباره اعتماد کاربران را از پی‌پینگ گرفت. قبل از فیلترشدن رشد خوبی داشتیم اما با فیلترینگ بیش از نیمی از کاربران‌مان را از دست دادیم و الان حدود ۵۰هزار کاربر داریم. اینها لطمه‌های سخت و وحشتناکی است که بدنه نحیف یک استارت‌آپ آن را برنمی‌تابد.» وی اضافه می‌کند: «شهریور سال گذشته هم یک ماه به خاطر شکایت مربوط به شاپرک متوقف بودیم و بعد از رفع این مشکل تا ۱۲برابر رشد داشتیم که با فیلترشدن نیمی از کاربران‌مان را از دست دادیم اما با ارتبا‌ط‌هایی که با آنها داشتیم، توانسته بودیم طی یک هفته‌ای که رفع فیلتر شدیم تا ۳۰درصدشان را بازگردانیم. اما فیلترینگ دوباره که به‌راحتی می‌گویند بر اثر یک اشتباه رخ داده است، موجی از بی‌اعتمادی را در میان کاربران ما ایجاد کرد.» 
مشهدی در ادامه و با اشاره به تاثیری که فیلترشدن‌های یکباره بر کسب‌وکارهای آنلاین می‌گذارد، می‌گوید: «از زمانی که پی‌پینگ را بستند، همه درآمدمان را از دست دادیم و در جذب سرمایه‌گذار تاثیر منفی بسیار داشت و نه‌تنها ما بلکه از این رفتارها کل اکوسیستم آسیب دیده و می‌بیند. سرمایه‌گذارها توان این ریسک بالا را ندارند. این فیلترشدن‌ها در حالی رخ می‌دهد که ما مجوزهای لازم را دریافت کردیم و مثلا در بخش فین‌تک که متولی اصلی بانک مرکزی است، مجوزش را داریم.» 

هم‌ بنیانگذار پی‌پینگ همچنین اشاره‌ای دارد به تشکیل اتحادیه‌ای متشکل از فعالان اکوسیستم استارت‌آپی ایران و می‌گوید: «بهترین کاری که باید صورت بگیرد این است که در جهت امنیت شغلی فعالان این حوزه حرکت کنیم. در نهایت اینکه امیدوارم این حوزه دارای سازوکار مشخصی شود تا در معرض فیلترینگ قرار نگیرد. چون فیلترینگ در اصل برای مصادیق مجرمانه بوده و برای سایت‌های خارج کشور و سایت‌هایی که امنیت ملی ما را تهدید می‌کنند، اما اینکه این قانون را به‌راحتی در مورد یک استارت‌آپ داخلی اجرا می‌کنند، در واقع حیات کلی‌ آن را به مخاطره می‌اندازند.» سعید مشهدی نتیجه ادامه چنین روندی را حاکم‌شدن ناامیدی و بی‌انگیزگی بر فعالان این حوزه و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها می‌داند و می‌گوید: «الان استرس زیادی به بچه‌های این حوزه وارد می‌شود و هر کسی صبح که از خواب بیدار می‌شود، در ابتدا سایتش را بررسی می‌کند که آیا فیلتر شده یا نه و این مسئله آسیب‌های زیادی به این حوزه می‌زند که حداقل تاثیرش کم‌شدن رغبت جوانان به فعالیت اقتصادی و اشتغال‌زایی برای جامعه است.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا