توسعه تکنولوژی ساخت زلزله مصنوعی

موضوع بررسی و مطالعه زلزله و تاثیرات آن بر سکونت گاه های شهری و مناطق طبیعی ، به دلیل تاثیرات مخرب این پدیده طبیعی ، بسیار با اهمیت است . در این تحقیقات ، مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا U.S. Geological Survey مدلی از ساختار زلزله ایجاد کرده و به این ترتیب تلاش می کند تا نسبت به پیش بینی بروز این پدیده ، اقدام کرده و شدت آن را دریابد .

از سال 2009 میلادی تا امروز ، پروژه های مبتنی بر ساخت زلزله به صورت مصنوعی و در بخش های تحت کنترل و مشاهده و مطالعه تاثیرات آن  ، در ایالات متحده آمریکا با جدیت پی گیری می شود . در حال حاضر در بخش های مرکزی این کشور ، مراکز پژوهشی متعددی در این زمینه فعالیت می کنند .

بر اساس گزارشی که به تازگی توسط مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا یا USGS منتشر شده است ، ایالت اوکلاهاما Oklahoma بیشترین خطر را در برابر زلزله داشته و در این منطقه در مقایسه با سایر ایالت ها  ، بیشترین تعداد زلزله با قدرت بیش از 3 ریشتر گزارش شده است .

به گفته کارشناسان ، دلیل اصلی این موضوع ، فعالیت های صنعتی و انسانی است که در آن فاضلاب ها با سیستم تزریق به چاه های عمیق ، به لایه های زیرین زمین رسوب کرده و این موضوع در سایر مناطق از قبیل تگزاس، کانزاس، کلرادو، نیومکزیکو و اوهایو نیز مشاهده می شود .

این موضوع سبب شده است تا کارشناسان زلزله و متخصصان زمین شناسی نسبت به عوارض و پیامدهای شدید زلزله در این مناطق هشدار داده و به همین جهت ، پزوهشگران با بازسازی مدل های مصنوعی زلزله تلاش می کنند خود را برای رویاروئی با  این پدیده ، آماده کنند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا