جهاددانشگاهی باید الگوی سایرین باشد

به گزارش سیناپرس به نقل از  روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمدعلی کی‌نژاد با بیان اینکه جهاددانشگاهی جزو ساختارهای بعد از انقلاب است، اظهار کرد: اوایل تشکیل جهاد دانشگاهی، نیروهای جهادی دانشجویان در حال تحصیل بودند که در این نهاد خدمت می‌کردند و کارمند محسوب نمی‌شدند، بلکه با روحیه انقلابی کار، به فعالیت می پرداختند.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی به همراه نهادهای دیگر به شورای عالی انقلاب فرهنگی متصل بودند که در بازسازی ساختار و دبیرخانه بسیاری از این ساختارها واگذار شد، اما شورای جهاد دانشگاهی را برای خود حفظ کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فکر می‌کنم با توجه به عملکردی که جهاد داشته و اهدافی که در چارچوب اساسنامه خود دنبال کرده و موفقیت‌هایی که کسب کرده، شورا حاضر به واگذاری جهاد دانشگاهی به هیچ نهادی از جمله وزارت علوم نشد. همچنین منفک نیز نشد و هم‌اکنون رییس این نهاد عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
استاد نمونه کشوری در سال 1389 با بیان اینکه دستیابی به اهداف بستگی به شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور و فراز و نشیب‌ها دارد، ادامه داد: جهاد دانشگاهی در مقاطعی توانست با رعایت اساسنامه خود حتی تا 90 درصد اهداف مدنظر را محقق کند و پروژه‌هایی که صد در صد مورد نیاز کشور بوده را اجرا کند.
کی‌نژاد افزود: جهاددانشگاهی در برخی موارد همچون پژوهشگاه رویان زبانزد بوده و می‌تواند برای تمام ارگان‌ها حتی در سطح بین‌المللی الگو باشد.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی روحیه انقلابی دارد، اظهار کرد: در برخی از تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها جهاد عملکرد بسیار خوبی داشته و برای کشور الگو است.
دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در بعضی مقاطع نیز به لحاظ نیاز بودجه‌ای و منابع مالی که این نهاد نیاز داشت، دستیابی به اهداف کمتر بوده است.
دکتر کی‌نژاد با اشاره به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: روحیه انقلابی جهاد دانشگاهی این نهاد را خواسته یا ناخواسته به سمت اقتصاد مقاومتی سوق می‌دهد که چه بسا از ابتدای تاسیس نیز به همین حالت بوده است، این نهاد در برخی از امور تکنولوژی خط‌شکن بوده که البته این خط‌شکنی هنوز هم ادامه دارد.
وی تصریح کرد: در شرایطی که جهاد از نظر بودجه دست بازی داشته باشد و بسترها نیز فراهم باشد، قطعا شاهد عملکرد بسیار خوبی از این نهاد خواهیم بود. اما به طور کلی این نهاد تاکنون عملکرد قابل قبولی داشته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از قراردادهایی که با خارجی‌ها منعقد شد، اگر با جهاد دانشگاهی منعقد می‌شد، قطعا این نهاد با توانایی که دارد می‌توانست پاسخگو باشد و دستگاه مورد نیاز را بسازد.
کی‌نژاد با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در زمان جنگ نیز به کمک دستگاه‌های اجرایی کشور می‌آمد، در پایان تاکید کرد: جهاد دانشگاهی باید همواره روحیه انقلابی و جهادی خود را حفظ کند، زیرا داشتن این روحیه چه در حوزه تکنولوژی و چه در حوزه فرهنگی برای کشور نافع است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا