تعریف شبکه‌ برنامه‌ای برای حل مسایل فرهنگی و اخلاقی جامعه

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمید آیتی، با بیان اینکه در حوزه طراحی صنعتی، مرکزی را تحت عنوان مرکز خدمات تخصصی طراحی صنعتی تعریف کردیم، اظهار کرد: طراحی صنعتی رشته جوانی بوده و در این حوزه در کشور کار آکادمیک خاصی نشده است از این رو ما در این حوزه کار سازمان یافته‌ای را انجام می‌دهیم.
رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاددانشگاهی افزود: در این راستا "شبکه‌برنامه‌"ای را جهت سازماندهی کار پژوهشی و تعریف موضوعات کلان بر اساس نیازهای پژوهش کشور و حل مسایل انسانی، فرهنگی و اخلاقی جامعه برای گروه‌های پژوهشی خود تعریف کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در گروه پژوهشی جامعه شناسی پژوهشکده موضوع "سازگاری‌ها و ناسازگاری‌های جماعت‌گرایی در اخلاق ایرانی" را انتخاب کرده‌ایم که که یک طرح ملی است و علاوه بر اجرا در سطح کلان، بخشی از طرح را تحت عنوان کاربری در سازمان برنامه مطرح کرده‌ایم.
آیتی اظهار کرد: در گروه پژوهشی مدیریت برنامه پژوهشکده نیز موضوع "شناسایی وضعیت اوقات فراغت رسمی و غیررسمی جوانان ایرانی" را به عنوان "شبکه‌برنامه" برگزیده‌ایم.
وی تصریح کرد: این بحث در کشور همواره جز اولویت‌های فرهنگی مطرح بوده که در حال حاضر با مشارکت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری به صورت علمی در حال انجام است. همچنین طرح جنبی از این طرح به سازمان برنامه به زودی به تصویب نهایی می‌رسد.
رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاددانشگاهی گفت: همچنین در گروه پژوهش هنر پژوهشکده عنوان شبکه‌برنامه انتخاب شده "الگوهای ساماندهی و توسعه هنرهای شهری" است که به صورت یک کار علمی منسجم در قالب طرح‌های متعددی با کارفرمایی جهاد دانشگاهی در حال انجام است.
وی افزود: در گروه معماری و منظر شهری پژوهشکده نیز عنوان شبکه‌برنامه "تحلیل حرکت روزمره پیاده در شهر تهران" انتخاب شده است که به نقش و جایگاه مکان‌های در معرض دید و میزان اثرگذاری بر فرهنگ شهر تهران می‌پردازد و نشان می‌دهد که چه رابطه متقابلی بین پیاده‌ها و جغرافیای شهری وجود دارد. این طرح به عنوان یک طرح پژوهشی کلان تصویب نهایی شده و طرح های فرعی در حال اجرا است.
وی در ادامه با بیان اینکه در ارتباط با کار پژوهشی به طور کلی شرایط موجود کشور شرایط خاصی است، گفت: به خصوص در جهاددانشگاهی کار پژوهشی مستلزم برخورداری از یک صبر، تحمل و ویژگی‌های خاصی است که باید در پژوهشگران علوم انسانی و به ویژه فرهنگ و هنر وجود داشته باشد.
دکتر آیتی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر کار کردن در حوزه پژوهشی سخت شده و با دشواری‌هایی مواجه هستیم، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به اینکه شهرداری‌های تهران که یکی از کارفرماهای اصلی ما هستند با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند، به تبع این مشکلات به ما نیز منتقل شده و در سال‌های اخیر حجم کارهایی که از شهرداری گرفته‌ایم تقلیل یافته است.
رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاددانشگاهی ادامه داد: علاوه بر این برخی موازی‌کاری‌ها و رقابت‌هایی که درقیمت گذاری در کار پژوهشی در بین واحدهای پژوهشی جهاد شکل گرفته مشکلات را دو چندان کرده است.
وی تاکید کرد: علی رغم این مشکلات و کاستی‌هایی که داشتیم توانستیم با جذب نیروهای هیات علمی و نظم دادن به اضاع پژوهشی و اداره پژوهشکده، مجموعه فعالیت‌هایی را انجام دهیم.
دکتر آیتی اظهار کرد: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به اخذ ردیف بودجه‌ ۵۰۰ میلیون تومانی در بودجه کل کشور اشاره کرد که از سال گذشته برقرار شده است، اما متاسفانه این رقم کفاف هزینه‌های پژوهشکده را نمی‌دهد.
وی افزود: سازمان‌ها و پژوهشکده و پژوهشگاه‌های متعددی از دولت ردیف بودجه می‌گیرند منتهی هم در اعطای ردیف‌ها کار کارشناسی دقیق صورت نمی‌گیرد، هم در ارزیابی استمرار ردیف‌های بودجه دقت لازم وجود ندارد و نظارتی بر هزینه‌کرد این بودجه‌ها نیست.
سرپرست پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاددانشگاهی تصریح کرد: به عنوان مثال پژوهشکده‌ای با وسعت پژوهشکده فرهنگ و هنر که عملکردش در معرض دید بوده ۵۰۰ میلیون تومان است اما بسیاری از پژوهشکده‌ها که ردیف بودجه فرهنگی دارند ارقام بالاتری را دریافت می‌کنند.
دکتر آیتی ادامه داد: عمده پژوهشکده‌هایی که ارقام بالایی می‌گیرند در حوزه مسایل دینی فعال هستند، اما با این وجود طی سال‌های اخیر شاهد تفاوت محسوسی در ارتقای شاخص‌های دینی در جامعه نبودیم و عملا خروجی شفافی هم از این پژوهشکده‌ها ندیدیم. در حالیکه عملکرد پژوهشکده فرهنگ و هنر کاملا علنی بوده و با جامعه علمی در ارتباط هستیم.
وی با بیان اینکه علی‌رغم این مشکلات فعالیت‌های خوبی را در سال ۹۵ داشتیم، اظهار کرد: فصل‌نامه علمی پژوهشی تحت عنوان "مطالعات شهر ایرانی و اسلامی" که در سال ۹۲، ۱۲ شماره عقب بود و در آستانه تعطیلی و لغو مجوز قرار داشت، به روز شده و شماره ۲۷ این فصل‌نامه نیز منتشر شده است.
سرپرست پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاددانشگاهی در پایان گفت: مرکزی را نیز تحت عنوان "مرکز ارزیابی تاثیرات فرهنگی اجتماعی" در ساختار پژوهشکده طراحی کردیم که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم به تربیت محققان مبادرت می‌ورزیم و هم طرح‌ها و پروژه‌هایی را در این حوزه اجرا می‌کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا