ارتباط طاسی مردان و احتمال بروز سرطان پروستات

پژوهشگران پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از ارزیابی یک متخصص پوست روی 4000 نفر از مردان 25 تا 74 ساله، این افراد را به چند گروه طبقه بندی کردند: افرادی که طاس نبودند و افرادی که طاسی خفیف، متوسط یا شدید داشتند.

طی یک دوره 21 ساله در این مطالعه، خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات در مردان با هر درجه‌ای از طاسی، 56 درصد بیشتر از سایر مردان بود. در مورد کسانی که طاسی متوسط داشتند این میزان به 83 درصد بیشتر از افرادی که ریزش مو نداشتند می‌رسید.

یافته‌های این مطالعه موید نظریه‌‌ تاثیر یک فرآیند بیولوژیکی مشترک روی طاسی و سرطان پروستات است. به عنوان مثال، سطح بالای هورمونهای مردانه مانند تستوسترون، هم در طاسی و هم در سرطان پروستات نقش دارد. مردانی که الگوی طاسی مردانه در آنها دیده می‌شود، سطوح بالاتری از هورمونهای مردانه را دارا هستند و همین هورمونها سبب تغذیه و رشد سلولهای سرطان پروستات می‌شوند.

در صورت تایید شدن این یافته‌ها، الگوی طاسی مردانه ممکن است به عنوان شاخص خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان به کار رود، این شاخص می‌تواند به دانشمندان در تعیین اینکه کدام یک از مردان واجد شرایط انجام آزمایش سرطان پروستات هستند کمک کند.

یک مطالعه قبلا نشان داده بود مردانی که طاسی آنها از سن 20 سالگی آغاز می‌شود بیشتر از سایر مردان در خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. اما مطالعه جدید ارتباطی بین طاسی و سرطان پروستات یافته است که ارتباطی با سن ندارد. با این حال این مطالعه نتوانسته است ارتباطی بین طاسی شدید در مردان و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات بیابد. به عقیده پژوهشگران دلیل این امر می‌تواند کم بودن تعداد مردان با طاسی شدید در این مطالعه باشد که سبب محدود شدن مشاهدات شده است.

پژوهشگران می‌گویند برای روشن کردن تمام زوایای ارتباط طاسی و سرطان پروستات هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا