پروژه ای برای شناخت جفت

مجله نیوساینتیست در تازه ترین شماره خود مصاحبه ای با خانم دکتر «کتی اسپونگ» (Cathy Spong) ترتیب داده است. دکتر اسپونگ متخصص زنان و زایمان است که در زمینه بارداری های پرخطر تخصص دارد. او در این مصاحبه به تشریح دلایل اهمیت «جفت» و نیز پروژه پیش رو می پردازد.

چه چیز جالبی در مورد «جفت» وجود دارد؟

جفت انسان اندامی منحصر به فرد است. جفت تنها اندامی است که پس از رشد آن را دفع می کنیم. همچنین پس از دفع ممکن است جفت دیگری در بدنمان ایجاد شود. جفت کارهای زیادی که سایر اندام ها انجام می دهند را به انجام می رساند. جفت مواد غذایی لازم برای جنین را فراهم کرده و نیز همانند ریه، کلیه و سیستم ایمنی جنین عمل می کند.

چرا تاکنون به درک صحیحی از جفت دست نیافته ایم؟

جفت همزمان با جنین به تدریج رشد می کند، با این حال بیشتر پژوهش هایی که تاکنون به انجام رسیده بر روی وضعیت جفت به محض تولد نوزاد بوده متمرکز بوده است. به همین دلیل این پژوهش ها تنها بخش محدودی از واقعیت ها در مورد این عضو بدن را نشان می دهد. یکی از دلایل راه اندازی «پروژه جفت انسان» (Human Placenta Project) این است که پیشرفت های زیادی که در پزشکی روی داده است هنوز در زمینه بارداری به کار گرفته نشده است. ما قصد داریم ابزارهایی برای درک هر چه بهتر رویدادهایی که در رحم مادر در طی بارداری روی می دهد تهیه کنیم تا به این ترتیب تمامی مراحل بارداری را به صورت صورت آنی مورد مطالعه قرار دهیم.

 

آیا شیوه های موجود نظیر اولتراسوند نمی تواند اطلاعات مورد نیاز شما را فراهم کند؟

من به عنوان یک پزشک متخصص زنان و زایمان از روش اولترسوند استفاده می کنم، اما مشکل اینجاست که این شیوه فقط به ما تصویری از جفت می دهد. این روش هیچ اطلاعاتی در مورد متابولیسم این عضو، نوع مواد غذایی که در اختیار جنین قرار می دهد، میزان اکسیژن،  ژنهای فعال در آن و غیره به ما نمی دهد.

 

این مواردی که ذکر کردید، چه تاثیری ممکن است بر روی بارداری داشته باشد؟

اگر جفت به شکلی غیرطبیعی و غیرمعمول رشد کند، بر رشد جنین هم تاثیر می گذارد. به این ترتیب ممکن است جنین کوچک تر یا بزرگ تر از اندازه استاندارد شده و یا حتی به زایمان پیش از موعد بیانجامد. نحوه رشد جفت همچنین نشانگر پیچیدگی های بارداری در مادر نظیر «پره اکلامپسی» (نوعی مشکل در بارداری که به خاطر فشار خون بالای مادر روی می دهد) باشد. جدا شدن جفت از دیواره رحم نیز از دیگر مشکلات موجود است. همه این مشکلات می تواند برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشند.  

 

آیا رشد جفت می تواند تاثیرات بلندمدتی بر روی سلامت داشته باشد؟

بله! این امر می تواند اثراتی بر مادر و نیز فرزند داشته باشد. مادرانی که پره اکلامپسی دارند بعدها بیشتر در خطر بیماری های قلبی قرار می گیرند. تشخیص اینکه کسی پره اکلامپسی دارد فقط از طریق «تست استرس» (stress test) بارداری امکان پذیر است. جفت همچنین می تواند موجب بروز مشکلاتی شود که تا چند نسل در افراد باقی بماند. برای نمونه نوزادانی که با وزن کم به دنیا می آیند ممکن است بعدها در زندگی دچار بیماری های قلبی و سرطان شوند و این امر می تواند بر قابلیت فرزندآوری فرزندان آنها نیز تاثیر بگذارد.

 

در این پروژه، چگونه می خواهید ابعاد مختلف جفت را مورد مطالعه قرار دهید؟

یکی از راه ها، عبارت است از بهره گیری از فناوری های موجود نظیر اولتراسوند و یا ام.آر.آی. همچنین باید ابزارهای نوینی را نیز برای این کار طراحی کنیم. بیشتر بیماران حاضر در بیمارستان دستگاه کوچکی برای بررسی میزان اکسیژن موجود در خون بر روی انگشتان خود نصب می کنند. شاید بتوان وسیله ای مشابه را طراحی کرد تا با نصب آن بر روی شکم مادر، وضعیت جفت او را بررسی کرد. ما هنوز در آغاز این راه هستیم و باید منتظر بمانیم که این پروژه چگونه پیش می رود.

 

منبع: مجله نیوساینتیست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا