ماده گرافن راه خود را به فضا می‌گشاید

به  گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، این پروژه‌ی تحقیقاتی که در ماه نوامبر امسال کلید خواهد خورد، عملکرد گرافن را در جاذبه‌ی صفر بررسی می‌کند و ظرفیت آن را برای بکارگیری در بادبانهای خورشیدی یا تقویت سیستمهای خنک‌کننده‌ی مورد استفاده در صنعت فضایی مورد مطالعه قرار می‌دهد.

آندره فراری (Andrea Ferrari) مدیر بخش علوم و تکنولوژی گرافن فلگشیپ می‌گوید: «فضا عرصه‌ی جدیدی برای فعالیتهای این شرکت می‌باشد و این آزمایشها قابلیتهای این ماده را در کاربردهای فضایی مورد سنجش قرار خواهند داد.»

در اولین آزمایش که توسط دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه TU Delft هلند هدایت خواهد شد، از تاسیساتی در آلمان برای ایجاد شرایط بی‌وزنی به مدت 9.3 ثانیه استفاده می‌شود. طی این زمان اشعه‌ی لیزر به قطعات معلق ساخته شده از گرافن تابانده شده و میزان نیروی پیشرانی که توسط این قطعات تولید می‌شود محاسبه می‌گردد. توسط این آزمایش دانشجویان می‌توانند میزان نیرویی را که در شرایط مشابه با تاباندن لیزر و یا نور خورشید در فضا تولید می‌شود را محاسبه کنند.

اما در آزمایش دوم تاثیر گرافن بر بهبود انتقال حرارت در لوله‌های حرارتی و سیستم‌های خنک‌کننده‌ی مورد استفاده در ماهواره‌ها یا تجهیزات فضایی دیگر بررسی می‌شود. با همکاری شرکای دیگری از سرتاسر اتحادیه‌ی اروپا، اجزایی که برای بهبود انتقال حرارت با گرافن پوشش داده شده‌اند، در شرایط عملیاتی آزمایش خواهند شد. لوسیا لومباردی (Lucia Lombardi) از مرکز تحقیقات گرافن دانشگاه کمبریج می‌گوید هدف این آزمایش تقویت رسانایی حرارتی با استفاده از این ماده است. وی افزود: «با توجه به متفاوت بودن خواص گرافن و گرافن اکسید، قصد داریم انواع مختلفی از پوششهای گرافنی را آزمایش کنیم. اما امیدواریم که در آزمایش پوششهای ساخته شده بر پایه‌ی هر دو ماده به موفقیت برسیم.»

جاری کینارت (Jari Kinaret) مدیر شرکت گرافن فلگشیپ می‌گوید: «این دو پروژه‌ی تحقیقاتی ماهیت چندگانه‌ی این شرکت را نشان می‌دهند؛ پروژه‌ی بهبود انتقال حرارت یک کاربرد خاص را مورد هدف قرار دهد اما پروژه‌ی بادبان‌های خورشیدی به تحقیقات پایه‌ای مرتبط می‌شود و بر اساس خواصی بنا نهاده شده که فقط در ماده‌ی گرافن یافت می‌شوند.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا