فعالیت های فضایی ایران اهداف صلح آمیز دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، محسن بهرامی عصر یکشنبه در حاشیه انقعاد تفاهم نامه این سازمان با دانشگاه کاشان در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: تمام فعالیت های فضایی ایران نیز با تعاملات بین اللملی انجام می شود.
وی با بیان اینکه ایران سابقه خوبی در طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی داشته است، افزود: به همین منظور مرکزی در سال 1350 در ماه دشت کرج تجهیز و فعال شده است.
رئیس سازمان فضایی ایران ابراز امیدواری کرد با فعال تر شدن این مرکز بانک سنجش ماهواره های فضایی در آن تشکیل شود تا تمام اطلاعاتی را که در سالیان طولانی در اختیار داریم به صورت دیجیتال آماده و در بانکی قرار داده تا آماده دسترسی برای بهره برداران باشد.
وی خاطرنشان کرد: در ساخت ماهواره های سنجشی در چند دانشگاه کشور نیز فعالیت می کنیم و چند ماهواره نیز در حال ساخت است و ماهواره «پیام امیرکبیر» یکی از آن ها است که در کمتر از یکسال آینده آماده پرتاب می شود.
بهرامی همچنین با با بیان اینکه ماهواره «ظفر» در صنعت نیز در دو سال آینده آماده پرتاب می شود، تصریح کرد: ماهواره «دوستی» نیز در نوبت پرتاب است که امیدواریم پرتاب آن نیز انجام شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ساخت ماهواره های مخابراتی نیز گفت: مذاکرات بین المللی مفصلی انجام شده تا بتوانیم با تامین ماهواره مخابراتی نیازهای کشور را برآورده کنیم.
وی گفت: هم اکنون ماهواره ای مشترکی تا سال 2030 به عنوان ترانسفوردرهایی که ما استفاده می کنیم در اختیار داریم که برخی نیازهای ماهواره ای را برآورد می کند اما در دراز مدت دنبال آن هستیم تا ماهواره ای مخابراتی را تامین کنیم که در آن پیشرفتهای خوبی نیز داشته و در آینده نه چندان دور، نخستین گامها با توجه به برخی مرحله های تصحیح، برداشته خواهد شد.
رئیس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران همچنین یادآور شد: برای ساخت ماهواره های مخابراتی داخلی نیز فعالیت هایی در پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست اقدام است.
وی بااشاره به اینکه در این پژوهشگاه ساخت ماهواره «ناهید 1» انجام شده و در حال انجام آزمایش های نهایی است، افزود: در این پژوهشگاه ماهواره «ناهید 2» برای طراحی های مفهومی شروع شده و گام های نخست آن در حال انجام است.
وی توضیح داد: این ماهواره ها (ناهید 1 و 2 ) در مدار پائین قرار خواهند گرفت.
تفاهم نامه تاسیس یک مرکز پژوهشی در زمینه علوم و اکتشافات فضایی با حضور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران عصر یکشنبه در دانشگاه کاشان انعقاد شد.
رئیس دانشگاه کاشان در حاشیه امضای این تفاهم نامه اظهار کرد: این تفاهم نامه و تاسیس مرکز پژوهشی در ارتباط با رصد خانه ملی در شهر کامو از توابع کاشان است.
وی افزود: دانشگاه کاشان دراین تفاهم نامه متعهد شده زیر ساختهای لازم را برای ساخت پژوهشکده فراهم کند و سازمان فضایی ایران نیز نسبت به تجهیز آن برای انجام کارهای تحقیقاتی اقدام کند.
زراعت همچنین از انقعاد تفاهم نامه ای دیگری بین سازمان فضایی ایران با دانشگاه کاشان با عنوان مسابقه اهداف تاسواره ها خبر داد و گفت: این تفاهم نامه با این هدف امضا شده که پرتاب ماهواره های مکعبی چه کاربردهای علمی را برآورده می کند.
به گفته وی نیتجه اقدامهای ماهواره های مکعتی در روز فضا در بهمن امسال اعلام می شود.
مقدمات ایجاد رصدخانه ملی کامو در سال 82 آغاز شد و پس از اندازه گیری بیش از 40 قله کوه در مناطق مختلف کشور 12 سال طول کشید تا منطقه «کامو» کاشان، به عنوان مناسب ترین قله برای استقرار تلسکوپ های حرفه ای نجومی انتخاب شد.
شهر کامو از توابع بخش قمصر، در حدود 80 کیلومتری کاشان قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا