خاک سالم، یکی از موانع ایجاد ریزگردهاست

به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا، پروفسور محمدعلی حاج عباسی روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران برگزار شد، اظهار کرد: پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران با شعار "خاک، سلامتی و زندگی" به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان در تاریخ 6 تا 8 شهریورماه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انجمن علوم خاک هر دو سال یک بار با همکاری دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز تحقیقاتی کشور، کنگره‌ ملی علوم خاک را برگزار می‌کند، افزود: طی امسال برای دومین بار دانشگاه صنعتی بعنوان میزبان برگزاری پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران معرفی شد.
 
دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران، ادامه داد: در کنگره امسال اتفاقات جدید علمی در حیطه خاک و آب که در جهان رخ داده، مورد بحث قرار می‌گیرد و مقالاتی در این خصوص ارائه می‌شود.

حاج عباسی با بیان اینکه در صورتی که بخواهیم آب و هوای سالم داشته باشیم، باید خاک سالمی داشته باشیم؛ زیرا خاک سالم آب سالم تحویل می‌دهد و در واقع تصفیه کننده آب است، اضافه کرد: یکی از موانع ایجاد ریزگردها خاک سالم  است به این معنا که اگر خاک سالم باشد، ریز گردی نخواهد داشت و هوا سالم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اگر صحبت  از آب و آلودگی می‌شود، باید به تمامی عوامل مربوط به آن از جمله خاک توجه شود، زیرا سالم بودن خاک نقش مهمی در سالم بودن آب دارد، خاطرنشان کرد: منظور از خاک سالم خاکی است که روی سطح زمین بماند و با وزش باد از سطح زمین بلند نشود. در واقع زمانی سیلاب ایجاد می‌شود که آب باران بر روی زمین جاری شود و در زمین فرو نرود. بنابراین اگر خاک سالمی داشته باشیم، آب در همان جایی که می‌بارد، در خاک فرو می رود.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه زمانی که خاک سالم باشد، پوشش گیاهی سالمی خواهیم داشت، گفت: در واقع آلودگی‌هایی که از طریق خاک وارد گیاهان می‌شود، به صورت مستقیم و غیر مستقیم با خوردن و دام وارد بدن انسانها می‌شود.

حاج عباسی با اشاره به اهمیت برگزاری چنین کنگره‌هایی برای اطلاع‌رسانی مردم در خصوص مسائل مهمی از جمله سالم بودن خاک، خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی در این خصوص بسیار حائز اهمیت است و یکی از قسمتهای جالب کنگره امسال بخش فرهنگی است که شرکت کنندگان می‌توانند با شعر، متن و کاریکاتور نظر خود را مربوط به چگونگی آلودگی‌های خاک بیان کنند.

وی ادامه داد: بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک، فیزیک و فرسایش و روابط آب، خاک و گیاه، آلودگی خاک، شیمی و حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، پیدایش و رده بندی خاک و مدیریت پایدار خاک از جمله محورهای این کنگره است.

 تحت تاثیر قرارگرفتن استان‌های همجوار اصفهان با خشکی گاوخونی

 همچنین، محمد شایان نژاد، دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره ملی علوم خاک ایران با اشاره به اینکه مسایل محیط زیستی در آینده به چالش‌های امنیتی  تبدیل خواهد شد و در این راستا نیاز داریم به مردم نسبت به موضوعات اطراف خود اطلاعات کاملی بدهیم، تصریح کرد: بدون کمک مردم حاکمیت به تنهایی قادر به رفع مشکلات موجود نیست.
 
وی با بیان اینکه یکی از علل برگزاری این کنگره ارتباط میان دانشگاه و صنعت است، افزود: برگزاری سمپوزیومی با محورهای تراکم خاک، تغذیه خاک و مدیریت آبیاری فضای سبز با پساب از دیگر برنامه‌های این کنگره است.

دبیر اجرایی کنگره در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر وجود ریزگردهای سمی در اصفهان، خاطرنشان کرد: فلزات آلوده در طی چندین سال دراز از فاضلاب واحدهای صنعتی وارد رودخانه شده و  سپس به تالاب گاو خونی وارد شده‌اند.

شایان نژاد تصریح کرد: آب باعث می‌شود این فاضلاب‌ها در زمین باقی بمانند، اما با خشک شدن گاوخونی شاهد ریزگردهای سمی که علاوه بر اصفهان حتی  استان‌های دیگر مانند سمنان، قم و تهران را تحت تاثیر قرار داده است، هستیم.

 تا کنون یک هزار و 5 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که از این تعداد 996 مورد تایید شده است و علاقه‌مندان تا 15 مردادماه برای ارسال مقالات مهلت دارند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا