با تارزان آب وهوا آشنا شوید

اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در مورد وضعیت آب و هوایی منطقه گوتیک (Gothic) در کلرادو داشته باشید، بیلی بار بهترین گزینه است. بیلی، دانش آموخته علوم محیط زیست در شهر گوتیک، برای شروع تحقیقاتش به یک معدن قدیمی رفت و خانه تمام خورشیدی خود را در این منطقه احداث کرد.

از زمستان 1974، این شهروند- دانشمند در این منطقه ساکن شده و به صورت روزانه، مشاهدات خود از محیط اطراف ثبت کرد؛ این داده ها شامل: کمترین و بیشترین درجه حرارت، میزان بارش برف، عمق برف، مقدار آب، تراکم آب، زمان ظاهر شدن، ناپدید شدن و مهاجرت حیوانات است.

(نمایی از خانه قدیمی بیلی بار طی سال های 1980-1973 –  تصویر: nationalgeographic)

کاری که در ابتدا، ترکیبی از کنجکاوی شخصی و یک عادت قدیمی برای ثبت اطلاعات بود، تبدیل به یکی از باارزش ترین منابع اطلاعاتی برای دانشمندان و پژوهشگران علوم آب و هوایی شده است.

در بسیاری از تحقیقات علمی و دانشگاهی، به اطلاعات جمع آوری شده توسط بیلی استناد شده است و این داده ها، یکی از مفیدترین اطلاعات برای بررسی تأثیرات تغییرات آب و هوایی محسوب می شوند.

بیلی بار در گفتگو با نشنال جئوگرافیک، به سوالاتی مختلفی درباره زندگی و فعالیت هایش پاسخ داد:

چرا تصمیم گرفتید در گوتیک بمانید؟

خارج از این شهر بسیار استرس داشتم و فرد خوشحالی نبودم؛ البته اینطور نبود که در این شهر همه چیز عالی باشد، اما در اینجا احساس آرامش بیشتری می کردم، بنابراین تصمیم گرفتم در این شهر بمانم.

چه عاملی این انگیزه را در شما ایجاد کرد که به جمع آوری داده های هواشناسی بپردازید؟

زمانی که در شهر زندگی می کنید، یاد می گیرد که چگونه از خیابان عبور کنید. گاهی برخلاف قرمز بودن چراغ، از عرض خیابان عبور می کنید، تنها به این دلیل که خودرویی درحال عبور از خیابان نیست. شما در هر محیطی که زندگی کنید، نحوه زندگی در آن را فرا می گیرید و اینجا هم محل زندگی من است و برف، بر کل زندگی من تأثیر گذاشته است.

در طول این سال ها هر آنچه را می دیدم، ثبت می کردم؛ از پرندگانی که مشاهده می کردم، از پستاندارانی که می دیدم و از دیدن همه چیز لذت می بردم. تمام آنچه طی این چند دهه ثبت کرده ام، اکنون به اطلاعات مفیدی برای دیگران تبدیل شده اند.

کارتان را چگونه ادامه دادید؟

در دهه 1990 میلادی، دیوید اینوی (David Inouye) با آغاز فصل تابستان، فنولوژی گیاهان منطقه را مورد بررسی قرار داده و هر سال، روند فعالیت گلها را ارزیابی می کرد. او این اطلاعات را با یک روش علمی انجام داده و در اختیار سایر افراد در حوزه های مرتبط با گیاهان و پستانداران قرار می داد.

چند سال قبل، بررسی داده هایی که جمع آوری کرده بودم را آغاز کردم و روند آب و هوایی طی هر ماه از فصل زمستان را ترسیم کردم؛ سپس این اطلاعات را در وب سایت شخصی ام قرار دادم.

زمانی که درحال جمع آوری این داده ها بودید، متوجه تغییر خاصی در مبحث تغییرات آب و هوایی شدید؟

درحال حاضر بیش از 12 هزار داده هواشناسی در اختیار دارم. در شروع کارم، با تغییرات خاصی مواجه نشدم. تغییرات آب و هوایی تقریبا از 10 یا 15 سال شکل جدی به خود گرفتند. 67 رکورد بالا داریم که تنها مربوط به 3 زمستان گذشته هستند و 48 درصد از رکوردهای بالا نیز مربوط به سال 2010 به بعد هستند. 47 رکورد پایین، مربوط به 10 سال نخست فعالیت من هستند.  

حقیقت این است که شرایط آب و هوایی درحال تغییر است، چه بخواهیم چه نخواهیم، چه آن را قبول داشته باشیم یا نداشته باشیم. به داده های من نگاه کنید – این یک خط مستقیم نیست. در طی 40 سال شاهد این تغییرات بوده ایم، نه 400 سال.

(سمت راست: خانه بیلی در زیر حجم سنگینی از برف در اواخر زمستان، سمت چپ: تصویر خانه بیلی در اوایل زمستان)

داده های جمع آوری شده توسط شما بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. آیا این مسأله تغییر در زندگی شما ایجاد کرده است؟

فکر نمی کنم. اما جالب است که نتایج تحقیقات خود را بویژه در مورد دوره های بارش برف سنگین در اینترنت مشاهده کنید. بیشتر فکر می کردم که سبک زندگی من مورد توجه (کارگردانان) هالیوود یا بالیوود قرار بگیرم که اینطور نشد.

و در ادامه چه برنامه ای دارید؟

ابتدا کار جمع آوری داده ها را آغاز کردم. با ورود کامپیوتر، این داده ها را در اکسل وارد کردم که کار را بسیار ساده تر کرد. این کار را هر روز انجام می دهم. داده های زیادی هستند که مورد توجه مردم قرار می گیرند و بسیاری از آنها، به صورت آنلاین از این داده ها استفاده می کنند. داده های خام زیادی در اختیار دارم که آماده سازی آنها زمان بر است.

(بیلی بار 66 ساله درحال اسکی – تصویر: nationalgeographic)

در سلامت کامل بسر می برم و زمستان گذشته بیش از 960 کیلومتر اسکی کردم؛ اما به هرحال اکنون 66 سال از سنم گذشته است و ممکن است هر اتفاقی برایم پیش بیاید. قصد دارم تا زمانی که می توانم، شاید تا 5 سال آینده، در اینجا بمانم و اطلاعات مربوط به 50 سال زمستان این منطقه را ثبت کنم.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: nationalgeographic

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا