آریل چگونه از بازاریابی عاطفی استفاده می‌کند

به گزارش سیناپرس به نقل از شنبه مگ،از جمله محصولات معروف این برند مواد شوینده هستند که در بین آنها برند آریل به عنوان یک ماده شوینده قوی، نامی شناخته‌شده به شمار می‌رود.رعایت چند اصل اساسی در نحوه تولید، از جمله راهکارهایی است که در نهایت باعث موفقیت بیشتر برند آریل در بین مصرف‌کنندگان شده است. در واقع می‌توان گفت نحوه تولید یک محصول و ماندگاری بعضی خصوصیات اصلی در شیوه تولید آن، خود به خود به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی محصول مورد نظر کاربرد پیدا خواهد کرد. برند آریل که به عنوان یک شوینده و لکه‌بر قوی شناخته شده است، یکی از برندهای پیشگام در کاربرد فناوری آنزیم بوده است، به طوری که این مرحله از تولید به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تبلیغاتی این شوینده کماکان کاربرد دارد؛ همچنین کاربرد رایحه‌های مختلف در مواد شوینده نیز یکی دیگر از ابتکارات این برند در مرحله تولید است که در کنار این نام تجاری پا گرفته، به طوری که امروزه بسیاری از مصرف‌‌کنندگان این پودر شست‌وشو، رایحه‌های مختلف آن را به خوبی می‌شناسند، البته امروزه استفاده از رایحه‌های متنوع در مواد شوینده به عنوان یک فاکتور طبیعی جلوه می‌کند، اما از آنجایی که در آغاز کار، برند آریل از این شیوه تولیدی بهره برده بود، کماکان به عنوان یکی از فاکتورهای مهم این محصول در بین مردم شناخته شده و نوعی تبلیغات غیرمستقیم به شمار می‌رود.

انتخاب بازار یکی از مراحل مهم بازاریابی به شمار می‌رود که در نهایت می‌تواند تأثیر قابل توجه و ماندگاری در میزان موفقیت یک برند داشته باشد. بر این اساس یکی از اهداف بلند‌مدت برند آریل انتخاب یک بازار منحصر‌به‌فرد است که برای گسترش آن، باید به تغییر دیدگاه مصرف‌کنندگان خود نایل شود. در همین راستا نیز تبلیغات گسترده‌ای را با هدف تغییر نگرش مصرف‌کنندگان در زمینه استفاده از آب سرد برای شست‌وشو آغاز کرده است. از آنجایی که در نظر عموم مردم استفاده از آب‌گرم برای شست‌وشو مناسب‌تر بوده و دمای بالاتر باعث تمیزی بیشتر لباس‌ها می‌شود، گروه بازاریابی آریل با تبلیغ کاربرد آب سرد برای شست‌وشو، این تفکر را بین مخاطبان خود ترویج می‌دهد که استفاده از آب سرد، چرخه شست‌وشو را کوتاه‌تر کرده و در نتیجه تا بیش از ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.
این دیدگاه که با هدف تغییر نگرش و در نتیجه عملکرد مصرف‌‌کنندگان همراه است، به لحاظ توجهی که به مسائل محیط زیستی و استفاده بهینه از انرژی دارد، توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و از سویی نیز میزان پاک‌کنندگی و قدرت بالای شویندگی محصولات آریل را به مخاطبان گوشزد می‌کند که حتی در دمای پایین نیز بهترین نتیجه را خواهند داشت. جالب است بدانید که در راستای این رویکرد، یکی از اهداف اساسی شرکت  P&G تا سال ۲۰۲۰ این است که بیش از ۷۰درصد میزان شست‌وشوی مخاطبان خود را با آب سرد همراه کند.

از آنجایی که حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از اهداف ماندگار و اساسی گروه P&G در زمینه تولید محصولات شوینده است، این هدف در نوع بسته‌بندی محصولات این برند نیز تأثیرگذار بوده، به گونه‌ای که تولید بسته‌های نوآورانه‌ای که سازگار با محیط زیست هستند، در دستور کار این کمپانی قرار گرفته است. 
در واقع می‌توان گفت با توجه به نگرانی‌های بی‌شماری که در جوامع امروز در زمینه محیط زیست وجود دارد، اقداماتی از این دست که باعث بازیافت مواد بسته‌‌بندی و در نتیجه آلودگی کمتر زیستی می‌شوند، می‌توانند به عنوان یکی از روش‌های کارآمد بازاریابی احساسی به کار روند که در نهایت مخاطبانی را که به حفظ محیط زیست علاقه‌مند هستند، درگیر خود کرده و در نهایت باعث ترجیح محصول مذکور نسبت به محصولات مشابه آن می‌شوند.

بازاریابی عاطفی یکی از روش‌های مؤثر تبلیغاتی برای ایجاد یک رابطه موفق با مخاطب است، به این معنا که اگر یک ابزار تبلیغاتی بتواند احساس و عاطفه مخاطبان را با یک نام تجاری درگیر کند، تأثیر قابل توجهی را در درازمدت بر جا خواهد گذاشت. از جمله کمپین‌های بازاریابی که گروه تولیدی P&G در رابطه با شوینده‌های آریل در سال‌های اخیر راه‌اندازی کرده‌اند، یک کمپین تلویزیونی با عنوان آریل من (My Ariel) است که در قالب یک داستان کوتاه روایی، تجربه احساسی یک خانواده را در رابطه با استفاده از شوینده آریل بازگو می‌کند.
در این روایت، خانواده‌ای دیده می‌شوند که از تأثیر شوینده آریل بر لباس‌های خود و در نهایت در بهبود روابط خانوادگی خود می‌گویند. از آنجایی که خانواده یک بنیان محکم اجتماعی است، تأثیر یک ماده شوینده در استواری این بنیان، می‌تواند منجر به ایجاد یک رابطه عاطفی با مخاطبان شود، به‌گونه‌ای که برند آریل را متعلق به خود دانسته و از عبارت «آریل من» استفاده کنند. 
همچنین لازم به ذکر است که گروه تبلیغاتی مذکور، همزمان با نمایش این آگهی از طریق شبکه‌های تلویزیونی، در سایر رسانه‌های ارتباطی مانند مجلات، شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها نیز به تقویت کمپین مذکور پرداخته و به صورت گسترده‌ای عبارت «آریل من» را در بین مخاطبان ترویج دادند.

توجه به ویژگی‌های خاص یک محصول در نهایت می‌تواند باعث ایجاد خلاقیت در نحوه معرفی و تبلیغات آن شود. بر این اساس یک تبلیغ موفق تبلیغی است که در درجه اول بتواند برند مورد نظر را به خوبی شناخته و ویژگی‌های خاص و منحصر‌به‌فرد آن را کشف کند. ویژگی ممتاز، خاص و منحصر‌به‌فرد شوینده آریل، قدرت بالایی است که در لکه‌‌بری دارد، به گونه‌ای که این ماده شوینده می‌تواند سخت‌ترین لکه‌ها را نیز از بین ببرد، تا اینجا مخاطب فقط با یک ادعا روبه‌روست که برند مذکور در رابطه با محصول خود آن را به عنوان یک ویژگی خاص بیان می‌کند، اما اگر بتواند این ویژگی را به مخاطبان خود ثابت کند، قطعا تأثیرگذاری قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.
بر همین اساس یکی از تبلیغات برند آریل که در رابطه با ویژگی لکه‌بری این برند طراحی شده، تصویری است از یک لباس سفید که لکه تیره‌ای که روی آن قرار دارد، در مقابل پودر آریل مخفی می‌شود.
همچنین تصاویر دیگری مانند نشان دادن مایع آریل ‌روی لباس به شکل یک تمساح و فرار لکه‌ها را نیز می‌توان ذکر کرد که در راستای هدف مذکور، یعنی نشان دادن قدرت لکه‌بری این برند، طراحی شده‌اند. در واقع تصاویر مذکور به گونه‌ای اقناعی، ادعای برند آریل را در زمینه از بین بردن سخت‌ترین لکه‌ها، به مخاطب گوشزد کرده و به تدریج این ویژگی را خاص این برند می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا