خورشید احتمالا از آنچه تصور می‌شد بزرگتر است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، از گذشته تاکنون خورشید بزرگترین جرم در منظومه ما بوده و کسی در این مورد شکی ندارد.

اما بعضی از تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خورشید حتی ممکن است بزرگتر از آنچه ما تاکنون فکر می‌کردیم، باشد.

تا الان اندازه‌گیری‌های خورشید به استناد مطالعه‌ای در سال 2008 در نظر گرفته می‌شد. این مطالعه در سال 2008 جایگزین اندازه‌گیری‌های "آرتور اورس" (Arthur Auwers)، اخترشناس آلمانی که در سال 1891 منتشر شده بود، شد.

متخصصان اتحادیه جهانی نجوم، شعاع خورشید را 695 هزار و 700 کیلومتر ارزیابی کرده‌اند تا اندازه‌گیری سایر ستارگان قابل مشاهده را تسهیل کند.

اما حالا برخی اخترشناسان با توجه به نتایج تحقیقات جدید این اندازه‌گیری را مورد سوال قرار داده‌اند. به ویژه "خاویر جوبیر" که مدل‌های کسوف را که با نرم‌افزار نقشه گوگل کار می‌کند، می‌سازد و "ارنی رایت" دانشمند ناسا.

هر دوی این دانشمندان نحوه مطابقت خورشیدگرفتگی‌ها با داده‌های به دست آمده از رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) را مورد مطالعه قرار دادند. در این رصدخانه یکی از تجهیزات برای گرفتن عکس‌هایی از خورشید اختصاص داده شده که در آن هر پیکسل به اندازه مسافتی روی سطح خورشید است.

"ارنی رایت" در مصاحبه با اسپیس گفت: اندازه‌گیری این فاصله‌ها سخت‌تر از چیزی است که تصور می‌شود. بدین گونه نیست که یک خط‌کش در کنار عکس‌ها قرار دهید و بفهمید که خورشید چقدر بزرگ است! رصدخانه دینامیک خورسیدی دقت لازم برای دریافتن اندازه واقعی خورشید را ندارد.

"خاویر جوبیر" گفت: از نظر من یک چیزی یک جا اشتباه است، و این تنها چیزی است که در حال حاضر می‌توانم بگویم.

پیدا کردن اندازه دقیق خورشید کاری بس دشوار است. اما تنها زمانی که می‌شود به دقیق‌ترین اندازه‌گیری نزدیک شد، زمانی است که ابعاد و مقیاس‌های خورشید را با مشاهدات و مدل‌های رایانه‌ای به دست آمده از خورشیدگرفتگی‌ها مطابقت دهند.

در حال حاضر دانشمندان به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری برای رصد بهتر و نزدیک‌تر خورشید طی کسوف‌های سالیان آتی، به خصوص خورشیدگرفتگی پیش رو که 21 اوت رخ خواهد داد و یکی از کامل‌ترین و نادرترین کسوف‌های تاریخ خواهد بود، هستند.

ممکن است دانشمندان با انجام این اقدامات و به کارگیری چنین تمهیداتی سرانجام بتوانند یک اندازه قابل اعتماد و اتکا برای ستاره بزرگ منظومه شمسی پیدا کنند.