بخش تراشه سامسونگ بیشتر از کل اینتل درآمد دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، سامسونگ، غول کره‌ای فناوری، سودبخش تراشه خود در سه‌ماهه‌ی منتهی به ژوئن ۲۰۱۷ را ۷.۲۱ میلیارد دلار اعلام کرد که ۵۷ درصد سود کلی سامسونگ را تشکیل می‌دهد. درآمد این بخش ۱۵.۷۸ میلیارد دلار بوده است.

اینتل، رقیب آمریکایی بخش تراشه سامسونگ نیز به‌زودی گزارش مالی خود را اعلام می‌کند. تحلیلگران رویترز انتظار دارند سود اینتل در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ به ۳.۸۹ میلیارد دلار برسد. اگر این سود محقق شود، سود بخش تراشه سامسونگ دوبرابر کل اینتل خواهد بود.

سامسونگ برای اولین بار در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ با رسیدن به سود ۵.۶۶ میلیارد دلاری توانست اینتل را پشت سر بگذارد. اما سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۷ اولین باری است که درآمد و سودبخش تراشه سامسونگ از کل تجارت اینتل بیشتر شده است.

سامسونگ هنوز هم بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی هوشمند در دنیا است و گلکسی اس ۸ نیز عملکرد خوبی دارد. اما غول کره‌ای اخیرا سرمایه‌گذاری زیادی روی بخش تراشه داشته است. سامسونگ اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که قصد دارد ۱۸ میلیارد دلار در بخش تراشه در کره جنوبی سرمایه‌گذاری کند. بانک سرمایه‌گذاری استیفل (Stifel) در گزارش خود نوشت: با توجه به تاریخچه‌ی فعالیت سامسونگ، ما معتقدیم که سامسونگ یا به حوزه‌ای وارد می‌شود که سهم بازار اول را داشته باشد؛ یا بتواند سهم بازار را کسب کند.

برخی عوامل باعث شده‌اند که تقاضا برای چیپ‌های NAND و DRAM که می‌توان از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند و مراکز داده استفاده کرد، افزایش پیدا کند. از طرفی افزایش تقاضا وجود دارد؛ ولی میزان عرضه کافی نیست و این باعث شده است قیمت‌ها افزایش پیدا کند. از طرف دیگر، تعداد مراکز داده در حال افزایش است.

اینتل در بخش مراکز داده بسیار قوی ظاهر شده است. درآمد بخش مراکز داده سامسونگ با ۸ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۶ به ۱۷.۲ میلیارد دلار رسید. اما اینتل در این بخش نه‌تنها از طرف سامسونگ، بلکه از طرف شرکت‌هایی همچون انویدیا و ای‌ام‌دی نیز تهدید می‌شود.

مؤسسه‌ی سرمایه‌گذاری جفریز اعلام کرده است که اینتل در چهارمین گذار زیربنایی در محاسبات کامپیوتری، موارد زیادی برای باختن دارد. صنعت کامپیوتر ابتدا از کامپیوترهای شخصی به سمت گوشی‌های هوشمند تغییر مسیر داد. اما در حال حاضر گذار به سمت اینترنت اشیاء است. مارک لیپاسیس، تحلیلگر جفریز، در تحلیل خود می‌نویسد: فکر می‌کنیم اینتل به‌عنوان یک شرکت با سهم بازار عمده، چیزهای زیادی برای باختن دارد.

تحلیلگران دیدگاه‌های متضادی در مورد سهام اینتل دارند. اینتل نیز سعی می‌کند خود را با آخرین تغییرات بازار نیمه‌هادی‌ها هماهنگ کند. اوایل ماه جاری میلادی، این شرکت از تراشه‌های جدید خود با نام Xeon Scalable Line برای مراکز داده و سرورها رونمایی کرد. برخی از مشتریان در حال حاضر از این تراشه استفاده می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا