سلول‌های بنیادی درمانگر بسیاری از بدخیمی‌های خونی است

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی در هشتمین مدرسه تابستانی بین‌المللی پژوهشگاه رویان به بحث پیرامون فواید شرکت در مدرسه تابستانی که باعث کسب تجربه محیط دانشگاهی و آشنایی با مباحث خارج ار محیط مدرسه، استفاده از اساتید و محققان برجسته، تقویت مهارت های شخصی، تقویت کار تیمی و افزایش اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: درمان با استفاده از سلول های بنیادی قدمتی بیش از 50 سال دارد و هم اکنون در دنیا حدود 1/5 میلیون نفر شانس را داشته اند که دریافت کننده ی پیوند سلول های بنیادی خونساز باشند. این پیوند علاوه بر درمان بیماری های ژنتیکی خونی غیر بدخیم از قبیل تالاسمی و آنمی فانکونی، درمانگر بسیاری از بدخیمی های خونی است.

سپس گفت: بحثی که پس از پیوند سلول های بنیادی خونساز در درمان سرطان ها مطرح است ایمونوسل تراپی است که به طور قطع درمان آینده بسیاری از سرطان های خون و تومورها خواهد بود. در حال حاضر کارآزمایی های بالینی متعددی با استفاده از سلول های دندرتیک، سلول های کشنده ذاتی و همچنین سلول های T در جریان است و اقبال زیادی نسبت به آنها در علم پزشکی وجود دارد به طوریکه تنها کارآزمایی های بالینی با استفاده از سلول های T کایمریک طی سه سال اخیر رشد 6 برابر را نشان می دهد و به احتمال قوی یکی از آنها در اکتبر امسال تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده ( FDA) را کسب خواهد کرد.

هشتمین مدرسه تابستانی بین‌المللی پژوهشگاه رویان  تا ۵ مرداد ماه ۹۶ ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان داخلی و خارجی رشته زیست‌شناسی و گرایش‌های مرتبط و رشته‌های علوم پزشکی به زبان انگلیسی در پژوهشگاه رویان در حال برگزاری است.

سرفصل مواد آموزشی دوره شامل Immuno-Oncology و Translational Cancer Research است و دانشجویان رشته‌های پزشکی و زیست‌شناسی با حضور در این مدرسه با مطالب پایه‌ای تا تکنیک‌های جدید تشخیصی و درمانی سرطان آشنا می شوند.

شش استاد برجسته شامل یک استاد خارجی، ۴ استاد ایرانی مقیم خارج از کشور و یک استاد داخلی، اطلاعات مهم و پایه‌ای و آخرین یافته‌های حوزه سرطان را در هشتمین مدرسه تابستانی بین المللی پژوهشگاه رویان به دانشجویان شرکت کننده ارائه می‌کنند.

یکی از اهداف مهم محققین پژوهشگاه رویان، آموزش و آشنا کردن دانشجویان با فناوری‌های جدید است. به این منظور در سال ۱۳۸۹ اولین مدرسه تابستانی بین المللی در پژوهشگاه رویان با هدف آموزش زیست‌شناسی تکوین و سلول‌های بنیادی برگزار شد.

تاکنون بیش از 300 دانشجوی علاقه‌مند در هر کدام از 7 دوره گذشته این مدرسه شرکت کرده و در حضور اساتید مجرب با تکنیک‌های مختلف آزمایشگاهی آشنا شده اند.

در این راستا، هشتمین دوره مدرسه تابستانی به مدت شش روز برگزار می شود که حدود ۳۵۰ نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف علوم زیستی و پزشکی در این رویداد حضور دارند.

هشتمین مدرسه تابستانی بین المللی پژوهشگاه رویان با حمایت معنوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  در پژوهشگاه رویان توسط مدرسین ملی و بین المللی برگزار شد.