چگونه به موفقیت شغلی برسیم؟

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، تیم کوک، مدیرعامل اپل، سال گذشته در سفرش به هند برخی از مواردی را که در لیست کارهایش قرار داشت، به انجام رساند. برای مثال او با نارندا مودی، نخست‌وزیر هند ملاقات کرد و همچنین به تماشای مسابقات کریکت لیگ برتر هند رفت. تیم کوک سه مسئله‌ی استراتژیک را در مورد وضعیت برند اپل در هند پیش‌بینی کرده بود:

۱) اینکه کریکت ورزش اصلی این کشور است.

۲) لیگ کریکت هند میلیون‌ها تماشاگر دارد و اکثر آن‌ها را جوانانی تشکیل می‌دهند که هدف مناسبی برای مقاصد اپل هستند.

۳) درحالی‌که اپل برندی جهانی و بسیار قدرتمند است، میزان آگاهی از آن در هند بسیار پایین است. یک تحقیق به‌صورت تخمینی بیان می‌کند که تقریباً نیمی از مردم هند از وجود آیفون بی‌خبر هستند و حتی نمی‌دانند که اپل چیست.

تیم کوک با علم به این موارد، به خطوط طرفین میدان بازی کریکت رفت و الن ویلکینز، خبرنگار ورزشی با او به مصاحبه پرداخت. راجیو شاکلا، رئیس هیئت‌مدیره‌ی مسابقات کریکت هند، چهره‌ی برجسته‌ی دیگری بود که در این مصاحبه به تیم کوک پیوست. ویلکینز مصاحبه را با پرسیدن سؤالی در موردعلاقه‌ی کوک به این ورزش مشهور شروع کرد: «دلتان می‌خواهد کریکت بازی کنید؟»

کوک صمیمانه پاسخ داد: «اوه بله! من کاملاً شیفته‌ی کریکت شده‌ام.»

این پاسخ، حرکتی فوق‌العاده و هوشمندانه به سؤال این طرفدار جوان کریکت بود.

موفقیت فردی در یک جمله‌ی ساده و قدرتمند

ماجرا از این هم بهتر می‌شود. ویلکینز مصاحبه را با پرسیدن سؤالاتی در مورد دلایل موفقیت شخصی کوک، از زمانی که در سال ۱۹۸۸ وارد اپل شد و توانست اعتبار این شرکت را بازگرداند، ادامه داد: ما بیننده‌های بسیار جوانی داریم. اگر قرار باشد شما به‌عنوان مدیر اجرایی اپل سه کلید اصلی موفقیت شخصیتان را نام ببرید، آن‌ها چه چیزهایی خواهند بود؟

پاسخ بی‌نظیر کوک این بود: کاری را که عاشق آن هستید انجام دهید، قلب خود را روی آن کار بگذارید و بعد، تنها لذت ببرید.

بیایید این توصیه را در اجزایی کوچک‌تر مورد بررسی قرار دهیم؛ چراکه این جمله با همه‌ی سادگی ظاهری‌اش، باور سنتی قربانی کار شدن و به‌سختی کار کردن را زیر سؤال می‌برد.

Tim Cook

کاری را که دوست دارید، انجام دهید و قلب و روح خود را روی آن بگذارید

مارسل شانتس، مدیر و مؤسس شرکت core می‌گوید: «۱۰ سال پیش، زمانی که من از سخت کار کردن برای شرکت انصراف دادم و شروع به هدایت مشتری‌ها کردم، عمیقاً می‌دانستم این کاری است که همیشه می‌خواستم انجام بدهم؛ اینکه به دیگران کمک کنم تا موفق باشند و پیشرفت کنند. اما آن زمان کاملاً آگاه نبودم که این موضوع، هدف نهایی من خواهد شد. این کار، به صورتی طبیعی تبدیل به شوق و شوری شد که با عشق آن را دنبال می‌کردم.»

هدف شما دقیقاً همان چیزی است که بدون انجام دادنش نمی‌توانید به زندگی ادامه دهید. حتی اگر ارزش مالی کمی در میان باشد، به‌هرحال آن کار را انجام خواهید داد؛ چراکه عاشق آن هستید. وقتی‌ کشف می‌کنید که این هدف شما است، این کار تبدیل به انگیزه‌ای می‌شود که شما را زنده نگه می‌دارد.

تیم کوک این موضوع را می‌داند و عمیقاً به آن اعتقاد دارد. او در ۸ فوریه، زمانی که از دانشگاه گلاسگو مدرک افتخاری گرفت، به دانشجویان این دانشگاه گفت: توصیه‌ی من به شما این است که برای پول کار نکنید؛ چراکه خیلی زود خسته می‌شوید یا اینکه هرگز آن‌قدر که می‌خواهید به دست نمی‌آورید و درنتیجه هیچ‌وقت خوشحال نخواهید بود. از این دو حالت خارج نیست.

نه! او از این موضوع که دانشجویان فارغ‌التحصیل شوند و به‌رایگان کار کنند، طرفداری نمی‌کرد. او می‌گفت کار را به خاطر پول انجام ندهید وگرنه پول به بت شما تبدیل می‌شود. کار و شغلی را انتخاب کنید که با هدفتان هماهنگ است و بعد، پول خدمت بسیار بزرگ‌تری را انجام می‌دهد و دنیا را به جای بهتری تبدیل می‌کند.

کوک می‌گوید: شما باید فصل مشترک کاری را که به آن شور و شوق دارید و آنچه به مردم خدمت می‌کند، پیدا کنید. اگر این نقطه‌ی تلاقی را پیدا نکنید، در زندگی خوشحال نخواهید بود.

او بر مأموریت و دلیلی که باعث شد از کامپک به اپل برود، تأکید می‌کند. تیم کوک یک‌بار در مورد ملاقات با استیو جابز و تصمیم قلبی و نه عقلی‌اش برای پیوستن به اپل، گفته بود به حس ششم خود گوش‌ داده است؛ نه به دلایل و برهان‌هایی که نیمکره‌ی چپ مغزش برایش می‌آورد.

کوک در ادامه‌ی صحبت‌هایش به دانشجویان گلاسگو می‌گوید: میان اعتیاد به کار و عاشق کار خود بودن، تفاوت بزرگی وجود دارد. همچنین تفاوت زیادی بین این موضوع وجود دارد که عاشق کاری بشوید که فقط برای شما سودآور است و کاری که خدمتی به دیگران ارائه می‌دهد. بسیار مفتخرم که امشب، جزئی از برنامه‌ی دانشگاه گلاسگو بودم و از هیئت‌علمی و دانشجویان این دانشگاه کمال تشکر را دارم.

Tim Cook smart watch

بعد فقط لذت ببرید و خوش بگذرانید

کار می‌تواند خیلی جدی و استرس‌زا باشد. کوک به‌طور قاطع بیان می‌کند که باید گهگاه استراحت کنید و فردی عادی و نرمال باشید. کوک به نشستن در کنار کارمندانش در کافه‌تریا در ساعت خوردن نهار معروف است. لذت بردن به این معنی است که تعمداً یک زندگی فعال و متوازن را همراه با علاقه‌مندی‌های فراوان خارج از زندگی شغلی، جستجو کنید.

تیم کوک مرد فضای آزاد و عاشق ورزش کردن است. او علاقه‌ی عمیقی به عدالت اجتماعی و منابع انرژی پاک دارد و همچنین طرفدار سرسخت ورزش‌های دانشگاهی است.

چند سال پیش، قبل از فروش و در زمان ارائه‌ی نمونه‌ی نمایشی ساعت اپل، کوک با بازیگوشی نشان داد که کاربران چگونه می‌توانند پیام آماده‌باش برای چک کردن آخرین امتیازات مسابقات ورزشی دانشگاه‌ها را در این دستگاه تنظیم کنند.

بله. چیزهایی بیشتر از کار و تولید در زندگی وجود دارند؛ حتی اگر ارزش شبکه‌ی شما چهارصد میلیون دلار باشد. در یک جلسه‌ی مربوط به سهام در سال ۲۰۱۴، کوک به سرمایه‌گذاران گفت  اگر تنها انتظاری که از او دارند این است که بازگشت سود سرمایه‌ی آن‌ها را تضمین کند، باید قید سهام خود را بزنند.

و درنهایت، فراموش نکنید که واقعاً چه کسی هستید. کوک در سخنرانی جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه MIT در سال ۲۰۱۷ گفت: من متوجه شدم از زمانی که دیگر به نظر دیگران در مورد خودم اهمیت ندادم، زندگی‌ام بسیار وسیع‌تر و زیباتر شد.

او از فارغ‌التحصیلان خواست که از ذهن‌ها، دست‌ها و قلب‌هایشان برای ساخت چیزی بزرگ‌تر از خودشان استفاده کنند و هیچ‌گاه انسانیت را از یاد نبرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا