ارائه نقشه توزیع انرژی نور در کهکشان راه شیری برای نخستین بار

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا ، آن‌ها از محاسبات رایانه‌ای پیچیده جهت رهگیری حرکت ذرات نور در کهکشان راه شیری و تهیه این نقشه استفاده کردند. تیم علمی امیدوار است موفقیت جدید، دیدگاههای نوینی درباره پیکره کهکشان راه شیری و چگونگی شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های مارپیچ ارائه دهد.

این نقشه که با همکاری تیمی بین‌المللی از دانشمندان به رهبری دانشگاه لنکشایر مرکزی تهیه شده، همچنین نشان می‌دهد نور ستارگان(فوتون‌های ستاره‌ای)، چگونه تولید ذرات نوری دارای بالاترین سطح انرژی یا همان پرتوهای گاما را کنترل می‌کند.

پروفسور "کریستینا پاپسکو" (Cristina Popescu)، رهبر ارشد این پروژه، گفت: ما نه تنها توزیع انرژی نوری را در کهکشان راه شیری تعیین کردیم بلکه پیش‌بینی‌هایی را درباره محتوای غباری ستاره‌ای و درون‌ستاره‌ای این کهکشان صورت دادیم.

وی و همکارانش تمامی فوتون‌های ستاره‌ای را رهگیری کردند و همچنین پیش‌بینی‌هایی درباره چگونگی ظاهر شدن کهکشان راه شیری در نور فرابنفش، نور مرئی و تشعشعات حرارتی را انجام دادند.

این اطلاعات در مجموع برای محاسبه تصویری کامل از چگونگی توزیع شدن نور ستاره‌ای در سراسر کهکشان راه شیری استفاده شد، کشفی که می‌تواند به دانشمندان در درک تاریخ کیهان کمک کند.

آنها همچنین هنگام تهیه این نقشه‌ دریافتند نور ستاره‌ای چگونه از طریق تعامل با پرتوهای کیهانی بر تولید پرتوهای گاما تاثیر می‌گذارد. پرتوهای کیهانی، الکترون‌ها و پروتون‌های پرانرژی هستند که شکل‌گیری ستاره و سیاره و فرآیندهای حاکم بر تکامل کهکشانی را کنترل می‌کنند. آن ها واکنش‌های شیمیایی در فضای بین ستاره‌ای را ارتقا می‌دهند و این امر منجر به شکل‌گیری مولکول‌های پیچیده حائز اهمیت برای شکل گیری حیات می‌شود.

تیم علمی قبلا هم نقشه‌های مشابهی از کهکشان‌های دیگر خلق کرده بود و دیدگاهی از نقطه نظر یک ناظر خارجی را درباره این اجرام ارائه داده بود، با این حال، مشاهده کهکشان از خارج آن در مقایسه با مشاهده آن از داخل، عمل آسان‌تری است.