طرح مهندس ایرانی برای نجات مرجان ها

پدیده سفید شدن مرجان ها (coral bleaching)، یکی از تبعات تغییرات آب و هوایی محسوب می شود. افزایش حرارت آب اقیانوس ها، باعث کاهش تحمل مرجان ها می شود.

مرجان ها، رابطه همزیستی با جلبک همراه خود دارند و از آن تغذیه می کنند. زمانی که مرجان بدلیل عوامل خارجی دچار استرس می شود، جلبک همزیست اقدام به تولید ترکیبات سمی می کند و درنتیجه مرجان، جلبک همزیست را از خود جدا می کند.  بدلیل مشکلات تغذیه ای، مرجان ها به مرور زمان کمرنگ تر شده و درنهایت، رنگ خود را کاملا از دست داده، سفید شده و می میرند.

دانشمندان علوم دریایی و اقیانوسی نسبت به روند رو به گسترش پدیده سفید شدن مرجان ها در نقاط مختلف جهان (ناشی از تغییرات آب و هوایی) هشدار می دهند.

مرجان ها می توانند تاحدودی از پدیده سفید شدن نجات پیدا کنند، اما این استرس آنها را مستعد آسیب های بعدی و حتی مرگ می کند. یک صخره مرجانی سالم می تواند در برابر رویدادهای استرس زا مانند سفید شدن مقاومت کند، به شرط اینکه دمای آب به سرعت به حالت عادی باز گردد.

طرح پیشنهادی پروفسور احسانی، استاد ایرانی دانشگاه آریزونا شامل انتقال آب سرد به مرجان های تحت استرس از طریق لوله های با دوام و سبک وزن است.

(تصویر: QuakeWarp)

این طرح بسیار ساده، کم هزینه  و پایدار است و در آن از انرژی تولید شده توسط امواج اقیانوس برای پمپاژ آب سرد به مرجان های تحت استرس گرمایی استفاده می شود.

احسانی تأکید کرد: گرمای بالای سطح آب بیشتر است، چراکه به صورت مداوم تحت تابش نور خورشید قرار دارد. آب های سحطی سریعتر از بخش های دیگر آب اقیانوس گرم می شوند. با انتقال مداوم آب سرد در یک فاصله کوتاه به کف اقیانوس، می توان دمای آب اطراف مرجان ها را کاهش داد.

به جای بتن یا فولاد، برای ساخت لوله های انتقال آب از پلیمر تقویت شده با فیبر استفاده می شود؛ این لوله ها براحتی ساخته، حمل و نصب می شوند. 

Ehsani’s plan for pumping cool water to overheated coral reefs

(تصویر: QuakeWarp)

احسانی افزود: ساخت لوله های انتقال با قطر زیاد با استفاده از فناوری های متداول، دشوار و هزینه بر است؛ درحالیکه لوله های پلیمری تقویت شده با فیبر بسیار مقرون به صرفه هستند.

این لوله ها در شرکت QuakeWarp که توسط احسانی در سال 1994 تأسیس شد، ساخته می شوند. یکی از محصولات این شرکت، در سال 2016 جایزه نوآوری انجمن مهندسان عمران آمریکا تحت عنوان "نخستین لوله سبز و پایدار جهان" را از آن خود کرد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: popsci

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا