سیمرغ ایرانی به آسمان پرگشود

پایگاه فضایی امام خمینی قابلیت پرتاب محموله‌های یک تنی را دارد و توسط احمد وحیدی درتاریخ ۱۵ خرداد سال ۱۳۹۱ و در آستانه سالروز درگذشت روح‌الله خمینی خبر ساخت ان اعلام شد. موقعیت این سکوی پرتاب در پایگاه فضایی سمنان است و این پرتاب ازمایشی نخستین پرتاب از این پایگاه محسوب می‌شود.

پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ره) از نظر فناوری مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده و قادر است در مرحله نهایی همه نیازمندی های کشور در مدار LEO را نیز پوشش دهد.  مدار LEO یا مدار نزدیک زمین، مداری بر گرد زمین است که مکان هندسی‌اش از سطح زمین تا ارتفاع ۲٬۰۰۰ کیلومتر است. اما با توجه به زوال سریع مدار اجسام در ارتفاع کمتر از ۲۰۰ کیلومتر، در تعریفی که عموماً از مدار نزدیک زمین ارائه می‌شود، ارتفاع بین ۱۶۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر از سطح زمین مورد نظر است. سرعت مداری مورد نیاز برای پایداری ماندن در مدار زمین حدود ۷٫۸ کیلومتر بر ثانیه است، اما این رقم با افزایش ارتفاع مداری کاهش می‌یابد.

این نسخه ماهواره بر سیمرغ نیز قادر است ماهواره هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.اما در نهایت طرح مفهومی ماهواره‌بر سیمرغ موشکی دومرحله ای با سوخت مایع است که ماموریت اولیه آن قرار دادن ماهواره «طلوع» به جرم حداقل 100کیلوگرم در مداری با ارتفاع حضیض 500 کیلومتر و زاویه میل مداری 55 درجه تعریف شده است. طرح نهایی این موشکقاردخواهد بود ماهواره‌هایی با جرمی در حدود 800 کیلوگرم در مدارات نزدیک به زمین یا LEO قرار دهد.ارتفاع این ماهواره بر حدود 26 متر و قطری در حدود 5/2 متر است. وزن این موشک در لحظه استارت به حدود 100 تن خواهد رسید.ماهواره بر سیمرغ با استفاده از نسل جدید و پیشرفته موتورهای سوخت مایع قادر خواهد بود به سرعتی برابر 7500 متر بر ثانیه جهت ارسال ماهواره در مدار 500 کیلومتری دست یابد.

پرتاب این موشک بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت، وال استریت ژورنال نوشت: ایران ماهواره‌ بر سیمرغ (نام یک پرنده افسانه‌ای در ادبیات فارسی) را با موفقیت آزمایش کرد. همچنین شبکه i24 اسرائیل نیز اعلام کرد ایران در اوج انتقاد آمریکا از برنامه موشکی‌اش، با موفقیت یک موشک ماهواره‌بر را به فضا پرتاب کرد.

خبرگزاری شینهوا پرتاب ماهواره‌بر ایرانی به فضا را موفقیت آمیز توصیف کرد.

رویترز هم نوشت ایران در اقدامی که احتمالا واکنش آمریکا را به همراه خواهد داشت، موشک ماهواره‌بر خود را به فضا پرتاب کرد.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا