شناسایی منبع اصلی آلودگی آب با ربات ماری

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این ربات که Envirobot نام دارد، از راه دور کنترل می شود و در صورت لزوم قادر است به صورت مستقل ماموریت خود را به انجام برساند. طول این ربات به 1.5 متر می‌رسد و از اجزای مستقلی ساخته شده است که هریک دربرگیرنده یک موتور الکتریکی هستند. این موتورها انحنای بدن ربات را کنترل کرده و امکان حرکت مارپیچ آن را بدون مزاحمت برای موجودات آبزی فراهم می‌کنند.
برخی از اجزای این ربات به حسگرهایی مجهز هستند که امکان اندازه گیری رسانش و دمای آب را فراهم می‌کنند. برخی دیگر از اجزای ربات دربرگیرنده مخازنی هستند که برای نمونه‌برداری از آب تعبیه شده‌اند. این مخازن حاوی باکتری و سلول‌های خرچنگ و ماهی هستند که به عنوان حسگر زیستی عمل می‌کنند.
محققان با مشاهده واکنش این حسگرهای زیستی به آب وارد شده در مخازن می‌توانند انواع آلودگی و سموم موجود در آب را تشخیص دهند.
نمونه اولیه این ربات در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مطلوبی از عملکرد آن به دست آمده است. همچنین این ربات در دریاچه ژنو به منظور ردگیری میزان رسانش آب دریاچه مورد استفاده قرار گرفت و با موفقیت توانست تغییرات ایجاد شده در رسانش آب را که حاصل تغییر میزان نمک محلول در آب و دمای آن است، ردگیری و ثبت کند.