بهینه‌سازی طرح‌های اجرایی با دانش میان‌رشته‌ای

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، سه دفتر به عنوان‌ اجرایی‌سازی طرح‌های بهینه در مصرف انرژی سازماندهی کرده است که شامل «مرکز نوآوری و توسعه فناوری بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست»، «دفتر راهبری شبکه‌های تخصصی» و «کسب و کار خدمات انرژی و محیط زیست» است و با بهره‌مندی از دانش انرژی در مسیر خود در حرکتند.  

 

*دفتر راهبری شبکه های تخصصی

تجمیع و مرتبط کردن تجهیزات و سیستم‌های مختلف با یکدیگر، یکپارچه‌سازی فرآیندها، ایجاد ارتباط مابین اجزای مختلف یک سیستم، تأثیرات و اندرکنش متقابل جریان‌های انرِژی مواد و اطلاعات با یکدیگر، کاربرد سیستم‌های پایش و کنترل و بالاخره هوشمند‌سازی سیستم‌ها از مشخصه‌ها و ضرورت‌های طرح‌های بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست است. از این رو اجرای طرح‌های مذکور هم‌افزایی توانمندی‌ها، مشارکت تخصص‌ها و نهادهای مختلف و متعدد در اجرای طرح‌ها و جریان شفاف اطلاعات را لازم می‌نماید.

از این رو حمایت از توسعه کسب و کارهای مشخص و هم‌افزایی توانمندی‌های نهادهای تخصصی از طریق شبکه‌سازی پیگیری شده است.

 

*کسب و کار خدمات انرژی و محیط زیست

اجرای طرح‌های بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست ایجاب می‌کند تقاضا برای افزایش کارایی، بهبود بازده و ارتقای بهره‌وری شکل گیرد و خدمات بهینه‌سازی مورد مطالبه بنگاه‌های اقتصادی، بخش حمل و نقل و ساختمان‌ها در سایر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی باشد.

هنگامی که تقاضای خدمات انرژی در بخش‌های عرضه و مصرف حامل‌های انرژی پدیدار شود، عرضه خدمات مذبور از سوی شرکت‌های خدمات انرژی موضوعیت پیدا می‌کند.

از سوی دیگر اجرای طرح‌های گسترده و پیچیده ایجاب می‌کند هم‌افزایی توانمندی‌های اقتصادی، مدیریتی و فنی شرکت‌های خدمات انرژی صورت پذیرد که لازمه آن همکاری و مشارکت شرکت‌های خدمات انرژی تخصصی با همدیگر است. 

 

*مرکز نوآوری و توسعه فناوری بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست

مأموریت مرکز نوآوری و توسعه فناوری، شناسایی، جذب و حمایت از ایده‌های نوآوری است. برای انجام این امر سیستم توسعه، پردازش و راستی‌آزمایی ایده‌های خلاقانه و ابتکارهای فردی و جمعی راه‌اندازی شده است که به کمک مشاور هادی انجام می‌گیرد و در فرآیند پیگیری این موضوع هسته‌های دانش‌بنیان تشکیل می‌شود.

هسته‌های دانش‌بنیان به امر تکمیل و اعتباربخشی ایده و نوآوری مبادرت می‌کند که در فرآیند تکاملی خود می‌تواند به یک شرکت دانش‌بنیان با موضوع فعالیت مشخص و تخصصی تبدیل شود.

امیرعباس نجفی مدیر مرکز نوآوری و توسعه فناوری بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی با تأکید بر ضرورت فعالیت مرکز نوآوری و توسعه فناوری بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست گفت: «این مرکز تحت مدیریت متخصصین حرفه‌ای‌ و با ارائه خدمات حمایتی از زایش و پویش ایده‌های نوین و ایجاد و توسعه گروهای حرفه‌ای دانش‌بنیان درزمینه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست پشتیبانی می‌کند.»

 

*ایده‌های نوآورانه مطابق با نیازهای جامعه ضروری است

نجفی کارآفرینی مبتنی بر علم سیستم را بسیار پیچیده خواند و گفت: «کارآفرینی قادر است نیازهای جامعه جهت توسعه درون‌زا را برآورده کند. عوامل متعددی در شکل‌گیری، عملکرد و توسعه این سیستم مؤثر است. شناسایی، رشد و پرورش ایده‌های نوآورانه مطابق با نیازهای جامعه به‌منظور خلق دانش و ثروت برای توسعه کشور ضروری است. بدین منظور مرکز نوآوری و توسعه فناوری بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست جهت شناسایی، حمایت و رشد افراد صاحب ایده و مراکز خلاق در حوزه انرژی و محیط‌زیست شکل‌گرفته است.»

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا