برچسب هایی که واکسن می زنند

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،ویروس آنفولانزا برخلاف سایر ویروس‌ها (ویروس‌هایی مانند عوامل سرخک و اوریون) به‌ سرعت جهش پیدا می‌کند، به همین دلیل ما باید هرساله واکسن جدیدی ایجاد کنیم. نکته مهم در واکسن آنفولانزا این است که تعداد افراد واکسینه در برابر ویروس آنفولانزا کافی نیستند و درنتیجه، حدود ۴۸۰۰۰ نفر هرسال از عوارض ناشی از آنفولانزا می‌میرند.

 محققان می‌خواستند برای ساده شدن واکسن آنفولانزا، تزریق آمپول‌های سنتی را کنار بگذارند. غالبا سوزن و تزریق، در بسیاری از افراد ترس ایجاد می‌کند و این ترس موجب می‌شود بیمار جهت دریافت واکسن آنفولانزا کمتر به درمانگاه مراجعه کند. محققان در آزمایش بالینی مرحله اول، ایمنی و کارایی یک برچسب میکروسوزنی واکسن آنفولانزا را آزمایش کردند. برچسب پوستی تقریباً به‌اندازه یک اثرانگشت شصت است. این برچسب حاوی ۱۰۰ میکروسوزن است که فرم خشک واکسن آنفولانزا را به یک بیمار منتقل می‌کند.

روش واکسن میکروسوزنی برای تولید ایمنی خوب در بیماران مؤثر بود. درواقع، واکنش ایمنی افرادی که واکسن میکروسوزنی و واکسن سنتی آنفولانزا را دریافت کرده بودند تفاوت نداشت. با برچسب پوستی بیماران خودشان می‌توانند به‌طور مؤثر خود را واکسینه کنند. به این معنا که فرقی نمی‌کند که برچسب توسط یک پزشک و یا توسط خود بیمار به کار گرفته شود. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان تمایل بیشتری به برچسب داشتند، زیرا مصرف آن آسان‌تر و با درد بسیار کمتر نسبت به روش سنتی بود. فقط ۲۰ دقیقه واکسن آن جذب می‌شود، میکروسوزن‌ها حل می‌شوند و برچسب می‌تواند مانند یک بانداژ دور انداخته شود. اختصاصاً برچسب میکروسوزنی می‌تواند جایگزین واکسیناسیون اطفال باشد. با این‌ وجود برچسب میکروسوزنی بدون نقص نیست. بروز خارش و قرمزی را در محل تماس برچسب گزارش ‌شده و البته این واکنش‌ها دور از انتظار نبوده و باعث کاهش ترجیح مردم برای برچسب نشد.

اما هنوز به آزمایش‌های دقیق بالینی بیشتری احتیاج است، اما تاکنون نتایج امیدوارکننده بوده است. این محققان امیدوارند تا افراد بیشتری را برای دریافت واکسن تشویق کنند تا در نهایت تعداد مرگ‌ومیر ناشی از ویروس را کاهش یابد. آن‌ها همچنین امیدوارند که استفاده از این برچسب میکروسوزنی را به داروها و واکسن‌های دیگر نیز گسترش دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا