خطرات قرار دادن نان داغ در کیسه‌های نایلونی

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دکتر محمدحسین عزیزی توضیح داد: گرمای نان تازه‌ای که در کیسه‌های نایلونی از نانوایی تا خانه حمل می‌شود، موادشیمیایی موجود در این نایلون‌ها را فعال ساخته و  عاملی برای ابتلا به سرطان خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر آن، نان داغ در کیسه پلاستیکی موجب تعریق در آن شده و رطوبت بیش از اندازه نان، در صورتی که در فریزر نگهداری نشود، موجب از دست دادن کیفیت و کپک‌زدن آن خواهد شد که در صورت مصرف آن، می‌تواند بیماری زا نیز باشد.

عزیزی با بیان این که توصیه به استفاده از هیچ نوع ظروف پلاستیکی و کیسه‌های نایلونی نمی‌شود، اظهار کرد: اما استفاده از این نایلون‌های پلاستیکی برای نگهداری نان در صورتی کمتر سلامتی را تهدید می‌کند که حداقل نان‌هایی که از نانوایی خریداری می‌شود، کاملا خنک شده و قبل از این‌که خشک شوند، درون این نایلون‌ها قرار گیرند، البته آن هم در صورت ناچاری و نه در هر نایلونی.

وی تصریح کرد: بهتر است نان را از نانوایی تا محل مورد نظر در کیسه‌های پارچه‌ای نخی ساده و سفید بدون رنگ قرار داده تا علاوه بر حفظ کیفیت نان، نیازی به مصرف نایلون‌های پلاستیکی که بازیافت آن بسیار زمانبر است هم نباشد.

به گفته این متخصص علوم غذایی، در صورت نداشتن کیسه‌های پارچه‌ای، بهتر است نان را بعد از این‌که خنک شد، درون یک پارچه ساده تمیز مخصوص این‌کار پیچید و سپس درون نایلونی مخصوص به منظور حمل راحت‌تر آن قرار داد، این روش، از خطر بیماری‌زایی آن خواهد کاست.

این متخصص علوم‌غذایی گفت: تمامی ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف اعم از نایلون‌ها و بطری‌های نوشیدنی اگر گرم یا سرد شوند در هر دو صورت فعل و انفعالات شیمیایی در آن‌ها ایجاد شده و مواد خوراکی داخل آن با مواد شیمیایی این ظروف و نایلون‌ها ایجاد بیماری از جمله سرطان می‌کند.

عزیزی تاکید کرد: بهتر آن است که نان تازه به تازه مصرف شود، در صورت تمایل برخی افراد به نگهداری آن به مدت  طولانی‌تر بهتر است آن را فریز کرده و به اندازه‌ای که مصرف می‌کنند از فریزر خارج کنند، نگهداری آن در یخچال بیش از یک روز از کیفیت نان کم می‌کند، ضمن این‌که نان بربری و سنگک زود بیات می‌شوند و حتما باید در فریزر نگهداشته شوند.

 عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: متاسفانه به دلیل ارزان بودن اجناس پلاستیکی، تقریبا اکثر ظروف سبک و مصرفی برای نگهداری مواد غذایی چه در فریز چه در یخچال و یا هنگام خرید همه کالاها، پلاستیک است و دور کردن و عدم استفاده آن کار چندان راحتی نیست. بنابراین همه باید از خود شروع کرده و تا جایی که می‌توانند مصرف این نوع اجناس را برای نگهداری و حمل موادغذایی به منظور حفظ سلامت خود و محیط زیست کاهش دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا