«اصطلاحنامه ریاضیات» منتشر شد

کتاب «اصطلاحنامه ریاضیات» توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و نشر چاپار به چاپ رسید.اصطلاحنامه به منظور ارایه ساختار نظام مند یک حوزه از دانش بشری و در اصل برای ذخیره و بازیابی موثر و مرتبط اطلاعات آن حوزه، تهیه می شود.

کاربرد اصطلاحنامه در محیط وب نشان دهنده توان و پتانسیل بالای این ابزار در سازماندهی و بازیابی اطلاعات است. وارد کردن اصطلاحنامه در محیط الکترونیکی از هزینه کلان بازنگری جلوگیری می کند. اصطلاحنامه با کلمه انگلیسی Thesaurus شناخته می شود و در فارسی هم گاه تزاروس نامیده می شود.
تدوین اصطلاحنامه جامع، مصوب کمیسیون اطلاع رسانی شورای پژوهش های علمی کشور، بر مبنای ساختار واژگانی و روابط مفهومی صورت گرفته و تاکنون طراحی و تدوین آن در حوزه های فیزیک- شیمی- زمین شناسی- زیست شناسی- مهندسی و کشاورزی به همت دکتر ملوک السادات بهشتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه و مدیر طرح جامع اصطلاحنامه های علوم پایه شکل گرفته است.

گفتنی است، کار روی اصطلاحنامه ریاضی نیز از سال 1386 آغاز و نتیجه عملکرد دوساله جمعی از متخصصین این حوزه به چاپ رسیده است.لازم به توضیح است، اصطلاحنامه ریاضی دو زبانه بوده و مطابق با استاندارد ایزو '5964' برنامه ریزی شده است. اصطلاحنامه ریاضیات در 835 صفحه و 500 نسخه به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا