پروژه اعزام انسان به فضا ادامه می یابد

به گزارش مهر، فتح اله امی از برگزاری نخستین جلسه شورای سیاست پژوهی مركز ملی فضایی با موضوع بحث و بررسی پیرامون سیاست های كشور در حوزه اعزام فضانورد خبر داد و گفت: در این جلسه كارشناسان و نخبگان فضایی كشور اذعان داشتند كه این موضوع باید در پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم ادامه پیدا كند.وی گفت: دراین جلسه پیشینه عملكرد پژوهشگاه هوافضا در زمینه اكتشافات فضایی و به خصوص پروژه های سرنشین دار طی یك گزارش ارائه و اعلام شد كه توانمندی های كافی برای ادامه فعالیت در این حوزه وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم با بیان اینکه موضوع اصلی مورد بحث در زمینه پروژه اعزام انسان به فضا زمان بندی این پروژه است ادامه داد: با توجه به اینكه در سندجامع توسعه هوافضای كشور یكی از اهداف كلان حوزه فضایی انجام ماموریت های سرنشین دار و قرار دادن انسان در مدار اعلام شده که فعالیت در این زمینه را ادامه خواهیم داد.

دكتر امی با اشاره به لزوم حمایت دولت و ایجاد همكاری های بین المللی در زمینه انجام ماموریت های سرنشین دار فضایی گفت: در سند جامع توسعه هوافضای كشور نیز به وضوح به انجام این برنامه با همكاری های بین المللی تاكید شده و با توجه به اتفاقات خوبی كه در زمینه همكاری های بین المللی در حال رخ دادن است، این مهم دور از دسترس نیست.

رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم گفت: پروژه های سرنشین دار فضایی پیچیده و هزینه بر هستند ولی با تدابیری كه ما در پژوهشگاه هوافضا داریم و با همكاری هایی كه در آینده صورت خواهد گرفت در مدت زمان كارشناسی شده و با هزینه های معقولی، این ماموریت را در چندین مرحله انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه اكنون بحث اعزام فضاپیمای سرنشین دار به زیر مدار و ارتفاع حدود ١٢٠ كیلومتری مطرح است افزود: طبق تعاریف بین المللی مرز هوا و فضا حدود ١٠٠ كیلومتری از سطح زمین قرار گرفته و اگر یك وسیاه از این مرز عبور كند به فضا و زیر مدار رفته است.

دکتر امی با تاکید براینکه كارشناسان پژوهشگاه هوافضا در زمینه ارسال كاوشگرهای فضایی به زیر مدار تجربه بسیار خوبی دارند و قطعا از این ظرفیت در انجام پروژه های آتی استفاده خواهد شد گفت: اكنون راكت های كاوش فضایی نیز كاربردهای بسیار گسترده ای به جز انجام ماموریت های زیستی دارند و می توان از این كاربردها بهره برد.

رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم رویكرد كلی در این پژوهشگاه را كاربردی عنوان کرد و گفت: از فناوری فضایی به عنوان ابزاری جهت تبلیغات و نمایش سیاسی استفاده نخواهیم كرد؛ براین اساس تصمیم گیری در زمینه انجام پروژه های سرنشین دار و اعزام فضانورد باید به شكل كاملا منطقی و با توجه به نیازهای كشور و در مدت زمان معقول انجام شود. در همین حال مباحث مربوط به علوم و اكتشافات فضایی در كشور نیازمند یك متولی است و با توجه به نظر اكثریت كارشناسان و نخبگان فضایی كشور و مینطور كه در نخستین جلسه مركز ملی فضایی تاكید شد، این متولی باید پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم باشد.

وی گفت: درصدد هستیم تا با ایجاد ارتباطات با نهادهای فضایی دیگر و دانشگاه های كشور كه متاسفانه این تعامل در گذشته وجود نداشت، بتوانیم همكاری های مناسبی در تمامی حوزه های هوافضایی داشته باشیم و امیدواریم هم افزا عمل كنیم.

به گزارش مهر، نخستین جلسه شورا سیاست پژوهی مركز ملی فضایی با حضور جهانگیر جدی رئیس این مرکز به موضوع سیاست های فضایی کشور در زمینه ماموریت های سرنشین دار فضایی و بحث، بررسی و تبادل نظر در این زمینه اختصاص یافت؛ در این جلسه مقرر شد این شورا تا تدوین سیاست های مرتبط با موضوع ماموریت های سرنشین دار، زیست فضا و اکتشافات فضایی نشست های خود را با این موضوع ادامه دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا