اعلام جدیدترین رتبه ایران در نانو

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با مهر افزود: شاخص های اصلی علم، فناوری و نوآوری نانو در کشورهای مختلف جهان، پیوسته ردیابی می شوند. بر اساس این شاخص ها رتبه بندی های جهانی و منطقه ای انجام می گیرد و دسترسی به سیاست های کشورها از نظر توسعه علم نانو و فناوری نانو امکان پذیر می شود.وی افزود: جدیدترین آمار شاخص های اصلی علم نانو و فناوری نانو به ماه مارس ۲۰۱۵ مربوط است. بر اساس این آمار تعداد کل مقاله های نمایه شده در ISI به این شرح است.

رتبهکشورتعداد مقاله
اولآمریکا۵۵.۸۹۰ مقاله
دومچین۴۴.۰۰۵ مقاله
سومآلمان۱۴.۹۵۶
چهارمانگلستان۱۴.۱۹۳
پنجمژاپن۱۰.۹۸۶
ششمفرانسه۱۰.۴۴۹
هفتمکانادا۹.۶۱۹
هشتمهندوستان۹.۳۹۳
نهمایتالیا۹.۳۷۸
دهماسترالیا۶.۷۷۲

مهراد خاطرنشان کرد: رتبه ایران و ترکیه در این بازه زمانی با تولید ۴ هزار و ۶۶۱ مقاله و ۳ هزار و ۹۱۱ مقاله در بین ۱۰۶ کشور تولید کننده علم در جهان فعلا به ترتیب ۱۵ و ۱۸ است.

وی افزود: تا همین زمان، مارس ۲۰۱۵، طبق داده های پایگاه web of science مقاله های نمایه شده در حوزه نانو به این ترتیب است:

رتبهکشورتعداد مقاله
اولچین۸.۸۲۴
دومآمریکا۳.۷۷۰
سومهندوستان۱.۹۳۸
چهارمکره جنوبی۱.۶۰۹
پنجمآلمان۱.۳۵۴
ششمایران۱.۱۷۹
هفتمژاپن۱.۱۶۹
هشتمفرانسه۹۳۳
نهمانگلستان۷۶۲
دهمایتالیا۶۹۹

استاد علم اطلاعات شناسی دانشگاه شیراز یادآور شد: رتبه ترکیه نیز در حوزه نانو با ثبت ۴۰۷ مقاله ۱۹ است.

وی با اشاره به وضعیت اختراعات در این رشته گفت: بر طبق مستندات علمی اداره ثبت نشان های تجاری و اختراعات آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی وضعیت اختراعات به این شرح است:

رتبهکشورتعداد اختراعات
اولآمریکا۱۳.۸۱۹
دومژاپن۳.۳۳۷
سومکره جنوبی۱.۱۵۶
چهارمآلمان۱.۰۴۵
پنجمتایوان۱.۰۲۵

مهراد اظهار داشت: رتبه ایران در همین سال با ثبت ۹ اختراع در میان ۶۹ کشور جهان ۳۱ است. رتبه ترکیه نیز با ثبت ۶ اختراع ۳۳ است. تعداد اختراعات ایران در سال ۲۰۱۳ در علوم و فناوری نانو ۱۲ بود.

وی افزود: همچنین اداره ثبت اختراعات اروپایی نیز در سال ۲۰۱۴ آمارهای زیر را ارائه می دهد: 

رتبهکشورتعداد اختراعات
اولآمریکا۱.۷۲۰
دومآلمان۷۵۹
سومژاپن۷۰۴
چهارمفرانسه۳۹۴
پنجمسوئیس۲۳۳

چهره ماندگار علمی کشور اضافه کرد: آمار اختراعات ۶۷ کشور جهان در اداره ثبت اختراعات اروپایی قابل مشاهده است. ایران در حوزه نانو تنها در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتیب یک، دو و یک اختراع در این اداره به ثبت رسانیده بود. از سایر کشورهای اسلامی، عربستان در سال ۲۰۱۴ چهار اختراع، مالزی دو اختراع، ترکیه دو اختراع ،مصر و الجزایر نیز هر کدام یک اختراع به ثبت رسانده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا