آغاز تخمگذاری لاک‌پشت‌ها در سواحل مَکُّران

 به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، فصل تخمگذاری لاک پشت های سبز دریایی نسبت به لاک پشت منقار عقابی در سواحل کشور متفاوت بوده و تخمگذاری این نوع لاک پشت دریایی اغلب در سواحل چابهار و کنارک سیستان وبلوچستان بسته به شرایط اقلیمی معمولاً از اواسط تابستان شروع شده و تا اواخر پاییز ادامه دارد.

سیستان وبلوچستان دارای سواحل ماسه ای متعدد و مستعد (بافت مناسب و شیب ملایم) برای تخمگذاری این موجودات عظیم از خلیج گواتر تا کَرَتی است.
هم اینک فعالیت لانه گزینی و تخمگذاری لاک پشت های سبز دریایی در سواحل لیپار چابهار آغاز شده و ضروری است جوامع محلی و اداره حفاظت محیط زیست با حساسیت خاصی مراقبت از آنها را با گشت زنی و کنترل لازم در محدوده تخمگذاری لاک پشت ها انجام دهند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هفت گونه لاک پشت دریایی در آبهای گرمسیری خلیج فارس و دریای عمان زیست می کنند.
اشرف علی حسینی افزود: اغلب لاک پشت های سبز و گاه لاک پشت منقار عقابی بیشتر مراحل زندگی خود شامل تولید مثل (جفت گیری و تخمگذاری) و تغذیه را در مناطق ساحلی دریای عمان به ویژه شهرستان چابهار سپری می کنند.
وی گفت: انجام برنامه های پایش و حفاظت لاک پشت ها در سواحل پراکنده و باز و خطی این منطقه تا حدودی دشوارتر از سواحل جزایر است و نیاز به نیروی انسانی بیشتر برای پایش همزمان این نوع سواحل در طول فصل تخمگذاری لاک پشت ها دارد.
وی ادامه داد: حفاظت از سایت های تخمگذاری این گونه ارزشمند دریایی در این نوع سواحل نیاز بیشتری به انجام اقدامات مدیریتی و آموزشی نسبت به سواحل جزیره ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: همه ساله در این فصل بطور مستمر پایش شبانه روزی و اجرای برنامه های حفاظتی در مناطق تخمگذاری لاک پشت دریایی سواحل چابهار توسط کارشناسان محیط زیست دریایی چابهار با همکاری جوامع محلی انجام می شود.
وی بیان کرد: هم اینک به دلیل کمبود نیروی انسانی و تامین نشدن اعتبار لازم، انجام عملیات پایش بصورت کامل در تمامی مناطق تخمگذاری این آبزیان در معرض انقراض انجام نمی شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار گفت: جمعیت قابل توجهی از لاک پشت های سبز در محدوده آبهای ایران زیست می کنند اما زاد آوری این گونه دوزیستان خزنده در سواحل ایران اغلب در سواحل شهرستان های چابهار و کنارک اتفاق می افتد.
چابهار و کنارک به عنوان تنها بنادر اقیانوسی ایران اسلامی در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان قرار دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا