اینترنت نامحدود ولی محدود

علی‌اصغر عمیدیان معاون وزیر ارتباطات و‌ دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به شرح جزئیات مصوبه اینترنت نامحدود پرداخت و مدل جدید مصرف اینترنت پرسرعت را معادل توقف فروش حجمی اینترنت دانست.

او در گفتگو با مهر گفت که این مصوبه قرار است تا یک ماه آینده از سوی اپراتورها اعمال شود و در دو بخش کاربران کم‌مصرف و پرمصرف تنظیم شده است. در این مصوبه برای کاربران کم‌مصرف نیز مدلی تعریف شده است که بدون پرداخت هزینه بالاتری نسبت به شرایط فعلی، از سرعت بالاتر اینترنت برخوردار می‌شوند.

عمیدیان تأکید کرد که این مصوبه به معنای ارائه اینترنت نامحدود نیست چراکه کلمه «نامحدود» در تکنولوژی معنایی ندارد. او توضیح داد که در این مصوبه، مدل فروش اینترنت بر اساس مصرف حجم را، به فروش بر اساس مصرف سرعت و اتصال تغییر داده‌ایم. به این معنی که هر کاربر نسبت به مودم و تکنولوژی‌ای که انتخاب می‌کند می‌تواند از سقف سرعت  ۲ ، ۴ ، ۶ مگابیت برثانیه برخوردار شود.

معاون وزیر ارتباطات، اینترنت نامحدود را امری نسبی دانست، به این معنی که نسبت به تکنولوژی‌ای که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای آن سقف معین می‌شود.

او به دقت در استفاده از ادبیات رسانه‌ای تأکید کرد و گفت این اشتباه رایج کاربران است که گمان می‌کنند اینترنت نامحدود به معنای استفاده از حجم اینترنت تا سقف بی‌نهایت است. درحالی‌که در ارائه سرویس نامحدود، بحث سرعت و اتصال (کانکشن) مطرح است و این مدلی است که در همه جای دنیا از آن استفاده می‌شود.

عمیدیان توضیح داد که به‌عنوان مثال کاربری که تا پیش از این با استفاده از مودم‌های قدیمی سرعت ۵۱۲ کیلوبیت برثانیه را در اختیار داشت، هم‌اکنون می‌تواند سرعت دسترسی به اینترنت خود را بین ۳ تا ۶ مگابیت برثانیه افزایش دهد و از نظر ما نامحدود است.

او در ادامه توضیحات خود گفت که بر اساس جدولی که در این مصوبه تنظیم شده است، برای مثال کاربران برای استفاده از اینترنت بین‌الملل تا ۳ مگابیت سرعت و اینترنت داخلی در شبکه ملی اطلاعات تا 6 مگابیت سرعت، مبلغی در حدود ۱۰ هزار تومان در ماه باید بپردازند. همچنین تا سرعت 16 مگابیت نیز در این رده‌بندی وجود دارد.

معاون وزیر ارتباطات برآورد خود را بر اساس این مصوبه برای کاربران اینترنت ثابت ( ADSL، VDSL، فیبر نوری) مبلغی در حدود 30 تا 35 هزار تومان در ماه عنوان کرد که این مقدار، به‌راحتی پاسخگوی مشاهده هر میزان فیلم و ویدئو در داخل شبکه است و محدودیت حجمی نخواهد داشت.

عمیدیان گفت که مبالغ اعلام‌شده در این مصوبه به زودی به اپراتورها ابلاغ می‌شود و مردم متوجه خواهند شد که قیمت‌ها پایین آمده است.

 

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات افزود که بر اساس این مصوبه، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت، موظفند که سرعت واقعی را به مشترکان ارائه دهند و رقم‌های درنظرگرفته‌شده سقف پیشنهادی ما است. اپراتورها مجازند که زیر این مبالغ پیشنهادی با یکدیگر به رقابت بپردازند.

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا