ثبت رکورد جدید ارتباط کوانتومی در طول روز

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا ، فناوری رمزنگاری کوانتومی به بیان ساده به معنای انتقال ذرات کوانتوم مثل فوتون‌های نور برای رمزنگاری و رمزگشایی بین فرستنده و گیرنده در محیطی کاملا امن و غیرقابل هک است.

تحقیقات محققان چینی در زمینه ارتباطات کوانتومی پس از اولین اتصال موفقیت‌آمیز در ماه جاری ادامه یافت و آنها موفق شدند تا اولین ارتباط کوانتومی پایدار را در روشنایی روز برقرار کنند.

تا قبل از آزمایش دانشمندان چینی اکثر محققان بر این باور بودند که در روشنایی روز به علت تاثیر منفی نور خورشید حداکثر مسافت ارتباط به 10 کیلومتر محدود شده است.

با تلاش محققان دانشگاه علوم و فناوری شانگهای برای اولین‌بار ارتباط کوانتومی در طول روز و در فاصله 53 کیلومتر بین گیرنده و فرستند مستقر در زمین برقرار شد که در آینده نزدیک انتظار می‌رود این ارتباط بین ایستگاه زمینی و ماهواره برقرار شود.

برای جلوگیری از تاثیر منفی نور خورشید در ارتباط کوانتومی طول موج نور مورد استفاده از طیف 900-700 به 1550 نانومتر افزایش یافت. خوشبختانه با این تغییر هوشمندانه نه تنها تاثیر منفی نور خورشید برطرف شد بلکه امکان عبور نور بدون نویز از اتمسفر زمین نیز میسر شده است.

اولین ارتباط کوانتومی در طول روز در ساعت 3:30 دقیقه بعد از ظهر آغاز و تا ساعت پنج عصر ادامه یافت. به دنبال این موفقیت امکان ارسال اطلاعات با سرعت بین 20 تا 400 بیت در ثانیه میسر شد.

محققان چینی در آینده نزدیک به دنبال ارتقای فناوری آشکارسازی تک-فوتون هستند تا علاوه بر افزایش سرعت انتقال اطلاعات، بتوان در شرایط بد جوی نیز ارتباط کوانتومی را بین ایستگاه زمینی و ماهواره برقرار کرد.