32 درصد از تولیدات علمی کشور مربوط به علوم پزشکی است

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک زاده در گردهمایی معاونین پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی که در حاشیه کنگره ملی اخلاق در پژوهش در دانشکده پرستاری و مامایی شرق گیلان برگزار شد با اشاره به روند تولید علم در کشور از پیش از انقلاب تاکنون اظهار کرد: تولیدات علمی در کشور ما نسبت به گذشته از جایگاه بهتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه حدود 213 هزار مقاله علمی در مجله ISI به چاپ رسیده است، گفت: 70 هزار مقاله مربوط به علوم پزشکی بوده است.معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه 32 درصد از تولیدات علمی کشور مربوط به علوم پزشکی است، یادآور شد: نقش دانشگاههای علوم پزشکی در تولید علم نقشی مهم است و از نظر تولید مقالات در دنیا رتبه های خوبی دارد.

دکتر ملک زاده تصریح کرد: در منطقه ما به اهدافی که برای سال‌های گذشته پیش بینی کرده بودیم رسیدیم و از نظر تولید مقالات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بالاترین رقم را داریم.وی نیروی انسانی محقق و آماده کار، محیط امن و باثبات اقتصادی، سپردن امور سرپرستی و اجرایی به دانشمندان، تامین بودجه و حمایت مالی از پژوهش و توسعه علمی را از مهمترین شاخصه های تقویت و توسعه علمی و فناوری در کشور دانست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به نتایج اعلام شده از سوی ESI در سال 2014 گفت: 60 هزار دانشمند برتر در کل رشته ها در جهان وجود دارند که 88 نفر آنها از ایران هستند و از این تعداد 18 نفر در حوزه علوم پزشکی، 9 نفر در گروه داروسازی و دو نفر در گروه پزشکی بالینی فعال هستند.

دکتر ملک زاده همکاری‌های علمی را یکی از شاخصه‌های مهم در امر پژوهش بیان کرد و گفت: در پژوهش‌های مشترک نیز همکاری‌های خوبی با کشورهای توسعه یافته داشتیم.وی با اشاره به این‌ که 58 درصد مقالات ISI ایران در حوزه علوم پزشکی، فاقد ارجاع یا تنها دارای یک ارجاع است، ادامه داد: نداشتن انگیزه، عدم تخصیص بودجه کافی در بخش پژوهش و … از مهمترین مشکلات عمده در تحقیق و پژوهش است.

دکتر ملک زاده در پایان بر ضرورت حمایت بیش از پیش از محققان خصوصا در حوزه پژوهش‌های بنیادی تاکید کرد و گفت: توجه به امر پژوهش یکی از ضرورت‌های جامعه امروز است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا