گزارش تصویری از مرتفع ترین ساختمان نیمکره جنوبی

سینا پرس : پیش از ساخت برج  Q1  و تا سال 2005 میلادی رکورد بلندترین برج مسکونی جهان در اختیار برج " قرن21 دبی" (21 st Century Tower) در کشور امارات متحده عربی قرار داشت ولی پس از پایان فرآیند ساخت برج Q1  ، این عنوان به برج Q1 اختصاص یافت ولی در سال های گذشته این عنوان مجددا  از اختیار این برج خارج شده و به برج مشعل مارینیا (The Marinia Torch) اختصاص یافت، این برج که در  تاریخ 29 آپریل 2011 در شهر دبی گشایش یافته است دارای 348 متر بلندا است.

در حال حاضر برج Q1   پنجمین ساختمان مرتفع جهان محسوب شده  ولی همچنان رکوردهای منحصر به فردی در اختیار این برج قرار دارد، برای مثال هم اکنون این آسمان خراش بلندترین برج کشور استرالیا و نیم کره جنوبی است.

طراحی این آسمان خراش بر اساس طرح های مشعل المپیک 2000 سیدنی و خانه اپرای سیدنی و توسط شرکت معماری با نام  آتلیر اس . دی . جی(Atelier SDG) انجام شده است البته در ادامه ، گروه سرزمین خورشید (Sunland Group)  طرح اول ارائه شده توسط گروه اس . دی . جی را اصلاح کرده  و با افزودن ویژگیهایی جدید به این عمارت ، عملیات ساخت این ابر بنا را برعهده گرفت . عملیات ساخت برج به سرعت ادامه یافت و سرانجام  ساخت این برج در تاریخ نوامبر سال 2005  به پایان رسید .

این برج دارای هشتاد طبقه و 323 متر بلندا است این ارتفاع توسط   26  پایه که هر کدام 2 متر پهنا دارند به زمین دوخته شده است ، هر یک از این پایه ها تا عمق 44 متری زمین کوبیده شده اند که 4 متر از این عمق در پوسته سخت زمین قرار گرفته است تا استحکام این بنا جای هیچگونه شکی برای ساکنین باقی نگذارد.

یکی از زیبا ترین بخش های این برج که البته یکی از مورد توجه ترین قسمت های Q1  نیز محسوب می شود ؛  عرشه تماشا نام دارد، همانطور که از نام این بخش برمی آید می بایست انتظار حضور در ارتفای بالا را در این قسمت از برج داشت و بنابراین طبقه های 77 و 78 این عمارت به عنوان عرشه تماشا در نظر گرفته شده است ، طراحی این قسمت از برج به نحوی انجام شده است تا ظرفیت 400 نفر بازدید کننده همزمان را داشته باشد . این بخش یا همان عرشه تماشا یکی از بلندترین بخش ها در دنیاست که می توان از آنجا به تماشای شهر ، دریا و ساحل نشست ، نکته جالب آنجاست که تمامی بازدید کنندگان این عرشه ، حضور در آن را به عنوان تجربه ای دیگرگون و متفاوت در زندگی خود دانسته اند زیرا نحوه طراحی این بخش  به نحوی است که زاویه دید بسیار گسترده ای برای بیننده به وجود خواهد آورد وبه همین دلیل تا فاصله بسیار دوری از برج در این بخش قابل رویت خواهد بود  . تیم سازنده برج برای رسیدن به این طبقه اقدام به نصب یک آسانسور ویژه و فوق سریع کرده اند که تنها درمدت زمان 43 ثانیه می تواند بازدیدکنندگان را از طبقه همکف به این طبقه برساند.

برج Q1 دارای 275 متر بلندای ساختمانی ( بنای اصلی ساختمان بدون در نظر گرفتن ارتفاع آنتن و یا مناره برج  است ) و از نظر بلندا پس از برج ایرکای ملبورن(Melbourne's Eureka) در رده دوم کشور استرالیا قرار گرفته است،  ارتفاع برج Q1 به میزان 23 متر کوتاه تر از برج ایرکا است. البته با توجه به سیستم درجه بندی ساختمان های بلند و زیستگاه های شهری توسط شورای درجه بندی ساختمان ها در ایالات متحده امریکا ، بلندای منار مخروطی و آنتن نیز محاسبه می شود و بر اساس همین اصل برج Q1 بلند تر از برج ایرکای ملبورن  خواهد بود .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا