اهدای جایزه سالانه سنگ و طرح به برترین آثار معماری

به گزارش سیناپرس به نقل از کانون معماران معاصر، حسین جعفریان، دبیر کمیسیون آموزش انجمن سنگ ایران، با اشاره به این که اولین متریال مورد استفاده­ ی بشر سنگ بوده و پیش ­بینی می­ شود آخرین متریال مورد استفاده نیز سنگ باشد، گفت: برآوردها نشان می­ دهند که اگر با همین سرعت فعلی از چوب به عنوان مصالح و کاغذ استفاده کنیم، نهایتاً تا چهل سال دیگر تمام جنگل ­های دنیا نابود می­ شوند و ذخایر نفت نیز به عنوان یک منبع فسیلی تقریباً یکصد سال دیگر به پایان می­ رسد.

جعفریان افزود: طبق تحقیقات انجمن معماران آمریکا، هفت ­درصد پوسته­ ی زمین را سنگ ساختمانی قابل برداشت تشکیل می­ دهد که اگر با همین سرعت کنونی از آن استفاده شود، هشت میلیون و پانصد هزار سال دیگر سنگ ساختمانی خواهیم داشت.

دبیر کمیسیون آموزش انجمن سنگ ایران گفت: در دنیای امروزی بحث محیط­ زیست بسیار جدی است و همه می ­دانیم سنگ در شرایط فعلی دارای محدودیت ­ها و نواقص زیادی مانند انتقال انرژی (سرمایش و گرمایش)، وزن و مسائل مهندسی است. و این محدودیت­ ها قطعاً راه­ حل­ های معمارانه دارد که نیازمند ارتباط تنگاتنگ جامعه­ ی معماری و فعالان صنعت سنگ است.

جعفریان افزود: ما معتقدیم سنگ باید به ­جا، به اندازه ­ی زیبا و با توجّه به کاربری­ اش استفاده شود و فکر می­ کنم صرفاً معماران صلاحیت اظهارنظر در این زمینه را دارند.

وی با اشاره به این که خروجی دانشگاه­ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دنیا به سوی ثروت­ آفرینی و حل معضلات جامعه رفته است، گفت: متأسفانه برای ارتباط بین جامعه­ ی معماری و فعالان صنعت سنگ با موانعی روبرو هستیم. مثلاً دوستان در صنعت سنگ معتقدند جامعه ­ی معماری اهل تئوری هستند و با اجرا آشنا نیستند. از سوی دیگر در جامعه­ ی معماری با معمارانی که با صنعت در ارتباط هستند، برچسب بازاری بودن و غیرحرفه­ ای بودن را می­ زنند.

دبیر کمیسیون آموزش انجمن سنگ ایران گفت: درحال ­حاضر در دانشکده­ های فنی و مهندسی در مقاطع مختلف تحصیلی، پایان­ نامه ­ها و تحقیقات زیادی انجام شده و به صورت مکتوب وجود دارد که متأسفانه صرفاً در کتابخانه ­های دانشکده ­ها نگهداری می­ شوند و با کمال تأسف، نه خود پژوهشگر و نه جامعه­ ی حرفه­ای ار آن هیچ استفاده ­ای نمی ­کنند و در برخی موارد حتی از آن اطلاع ندارند. این در حالی است که در دنیا معمولاً تحقیقات دانشگاهی باید معضلی از جامعه را حل کنند.

حسین جعفریان گفت: همان­طور که فرش، موسیقی، پسته و خاویار ایران در دنیا مشهور است و از مردم عادی تا بازرگانان همگی این محصولات را می­ شناسند، سنگ و صنعت سنگ ایران در دنیا شناخته شده است به طوری که حتی چین که بیشترین صادرات را به کشورهای دنیا دارد، از ایران سنگ وارد می ­کند.

دبیر کمیسیون آموزش سنگ ایران با گرامیداشت یاد و خاطره­ ی استاد هوشنگ سیحون که آرامگاه نادر را در مشهد با فلسفه­ ی زیبایی طرّاحی کرده و استاد ابوالحسن صدیقی که اروپاییان ایشان را به نام میکل­آنژ شرق می­ شناسند و طراح مجسمه­ ی فردوسی در تهران هستند، گفت: در انجمن سنگ ایران با همکاری انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران از سال گذشته جایزه­ ی سالانه­ ی سنگ و طرح پایه ­ریزی شده است. این جایزه به معماری که از سنگ بهترین استفاده را کرده است، تعلق می­ گیرد.

حسن جعفریان افزود: در سال 1395 این جایزه به دلیل طراحی پروژه­ ی فرمانیه شرکت مهندسین مشاور زندیگان به آقای مهندس محمدرضا نیکبخت تعلق گرفته است.

گفتنی است، سمینار متریال: رفتار و فرم با حضور جمع زیادی از اهالی حرفه معماری، فعالان صنعت سنگ و دانشجویان رشته ­های مرتبط با همت کانون معماران معاصر، انجمن سنگ ایران و مؤسسه روشان روز در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا