ارجحیت روابط بر ضوابط عامل تباهی دانشجویان

به گزارش سیناپرس به نقل از استاد نیوز، معصومه محبوبی گفت: «در طول سال‌های اخیر، بیکاری به شدت افزایش پیدا کرده است. وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان به هیچگونه مناسب نیست و پس از اتمام دروسشان یا شغل مناسب خود را پیدا نمی‌کنند و یا اصلاً کاری نمی‌یابند. پیشنهاد خود بنده به آن‌ها این است که حتی با مبلغ کم به دنبال کارآموزی باشند تا مهارت خود را افزایش دهند.چون بحث مالی می‌باشد و از دوران دانش‌آموزی به دوران دانشجویی وارد شده‌اند، سرمایه زیادی جهت کارآفرینی ندارند و وام‌های کلانی می‌خواهند که دست‌یابی به آن سخت است. مشکل دریافت وام می‌باشد که تبعیضات زیادی میان افراد جهت دریافت وام وجود دارد و نسبتاً تمامی آنها قادر به دریافت وام مورد نیاز خود نیستند. بنده زمانی که می‌خواستم کارآفرینی کنم به جهت مشکلات مالی نتوانستنم آن را ادامه دهم».
وی در مورد سیاست گذاری دولت پیرامون اشتغال زایی افزود: «دولت در این امر موفق نبوده و نتوانسته نیازهای جوانان را حل نماید.برنامه موفقی نیز برای رفع مشکل طراحی نکرده‌ است. باید تمامی افراد بیکار را شناسایی نمایند و برای ایجاد اشتغال آنان تلاش کنند.حتی در صنعت و معدن نیز مشکل داریم و اتصالی میان دانشگاه و بازار کار و صنعت وجود ندارد. اگر دانشجویان هدایت شغلی داشته باشند، می‌توانند انگیزه‌ کافی را داشته و با این کار حتماً از فسادهای مختلف در جامعه جلوگیری می‌شود. اعتیاد، افسردگی، خروج از کشور و… همه به دلیل نبود بازار کار برای متخصصان می‌باشد. به همین سبب، معضل بیکاری در جامعه جدی است.اگر جلوگیری نشود کل جامعه رو به سوی زوال و نابودی پیش خواهد رفت».
محبوبی در ارتباط با ریشه‌ اصلی بیکاری در جامعه افزود: «آموزش، مهم‌ترین عرصه جهت پرورش برای کسب و کار است. باید برای مثال در تعطیلات تابستانی زمینه‌های اشتغال موقت دانشجویان را فراهم نمائیم».
وی در رابطه با تأثیرات واردات بیش از نیاز جامعه گفت: «اگر جلوی واردات گرفته نشود بر نرخ بیکاری روزبه‌روز افزوده می‌شود. این‌ها سبب تنبل شدن افراد می‌شود که محصول آماده را با دادن سرمایه ملی طلب می‌نمایند. دلیل پیشرفت اقتصادی در برخی کشورها خلاقیت‌های متخصصانه است».
محبوبی وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه‌ اشتغال زایی در کشور خاطرنشان کرد : «در حال حاضر، پیدا کردن کار ثابت برای عموم مردم و در تمامی قشرها دشوار شده است.در تخصص ما که استاد دانشگاه هستیم،اکثر نیروها قراردادی می‌باشند. متأسفانه رانت‌خواری و ارجحیت روابط بر ضوابط در کشور مانند یک سنّت دیرینه درآمده و حق متخصصان کارآمد در حال ضایع شدن است».
وی در پایان اضافه کرد: «ارتباط آموزش با صنعت مورد نیاز آن رشته تعادل ندارد.کشورهایی که پیشرفته هستند،مانند ایتالیا،از همان دوران اول مدرسه آموزش‌های لازمِ مهارت‌های زندگی و کسب‌وکار را به آن‌ها آموزش می‌دهند و به صورت عملی به رشد و تعالی آنان کمک می‌نمایند. لذا، به نظر بنده باید طرحی مناسب ارائه گردد تا متخصصان جامعه به شغل مورد نیاز خود ارتباط پیدا کنند و بدون برنامه آن‌ها را رها نکنیم».

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا