باکتری های عامل جوش صورت ،عامل دفاعی پوست صورت

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن، محققان دانشگاه لوند سوئد به تازگی کشف کرده‌اند، که یک از رایج ترین باکتری های پوست انسان، یعنی پروپیونی باکتریوم آکنس (Propionibacterium acnes) آنزیمی ترشح می‌کند که ما را از گونه های اکسیژن فعال (ROS) محافظت می کند، آنها این آنزیم آنتی اکسیدان راRoxP نام نهاده‌اند.

این باکتری با ترشح این پروتئین محیط زندگی خود را بهبود می‌بخشد و به ما هم سود می رساند.

دکتر Lood و همکاران دریافتند که RoxP باعث محافظت در برابر استرس اکسیداتیو (وضعیتی که در آن اکسیژن فعال باعث آسیب سلول ها می گردد)، میشود.

استرس اکسیداتیو یک عامل موثر در بیماری ها و سرطان های مختلف پوست است. یکی از عوامل شایع استرس اکسیداتیو بر روی پوست اشعه ماوراء بنفش خورشید است.

?جالب توجه است، که این باکتری در هر دوی افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری های پوستی وجود دارد، اما افراد مقادیر مختلفی از باکتری را بر روی پوست خود دارند؛ بنابراین مقدار آنزیم RoxP آن ها با هم متفاوت است.

?دانشمندان سعی دارند افراد مبتلا به سرطان پوست و یک گروه سالم را باهم مقایسه کنند و امیدوارند این مطالعه به آن ها نشان دهد، آیا ارتباط معناداری بین درجه بیماری و میزان این پروتئین در پوست بیمار وجود دارد یا خیر.

همچنین، تحقیقاتی بر روی نمونه های موشی در جریان است، که موش‌های آغشته به پروتئین RoxP و موش‌های فاقد آن در مقابل اشعه UV قرار می گیرند تا مشخص شود که این پروتئین باعث محافظت موش در برابر اشعه می شود یا خیر.

 دکتر Lood خوشبینانه می گوید: اگر نتایج مطالعه مثبت باشد، ما می توانیم پروتئین RoxP را در کرم های ضد آفتاب بگنجانیم و از آن در درمان بیماری های پوستی استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا