توزیع مواد مخدر دولتی هنوز در حد طرح است

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: زمانی که کلمه طرح را به زبان می آورید، یعنی این طرح از سوی نمایندگان مجلس مطرح می شده، اما باید  از سوی وزارت خانه مربوطه یا دولت  تبدیل به لایحه شده و تقدیم به مجلس می شود. در مورد مواد مخدر دو موضوع مواد مخدر و مواد مسکن مطرح است که این دو را باید از یکدیگر افتراق داد. 

وی اظهار داشت: در مورد مبارزه با مواد مخدر دو راهکار اساسی وجود دارد؛ ابتدا مبارزه با مواد مخدر که مبتنی بر کاهش، عرضه و مقابله با قاچاق مواد مخدر است و دوم نحوه برخورد با فردی که مصرف کننده مواد مخدر شده است. در مورد این دسته از افراد باید به دو رویکرد ترک و پرهیز و کاهش آسیب توجه داشته باشیم. در خصوص مورد اول یعنی ترک و پرهیز، در هیچ کشوری موفقیت صد در صدی حاصل نشده است، اما در مورد دوم، فرد مصرف کننده ای که مواد مصرفی اش هروئین است، باید از ماده مخدر کم خطر و غیر تزریقی استفاده کند. در ایران و سایر کشورها به کارگیری این روش ها باعث شده تا میزان رفتارهای پرخطر جنسی کاهش پیدا کرده و تمایل بازگشت به زندگی عادی و کار در این افراد افزایش پیدا کند. 

قائم مقام وزارت بهداشت با اشاره به این که روانپزشکان و روانشناسان متعددی در خصوص ترک اعتیاد مصرف کنندگان فعالیت می کنند، عنوان کرد: هم اکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر از افراد معتاد تحت پوشش مراکز کاهش آسیب حضور دارند و در حال درمان با مواد دارویی مجاز هستند. 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:درمان شدن مصرف کنندگان مواد مخدر علاوه بر این که رفتارهای پرخطر  آن ها  را کنترل می کند، میزان شیوع بیماری های عفونی مثل ایدز و هپاتیت و در کل بیماری های منتقله جنسی را در این افراد کاهش می دهد. علاوه بر این ها افراد جامعه و خانواده های مصرف کنندگان نیز از خطرات مواد مخدر در امان می مانند. 

حریرچی در خصوص مسکن ها خاطرنشان کرد: گاهی بیماران در شرایطی قرار دارند که به صورت موقت یا دائمی باید از داروهای مسکن استفاده کنند. متاسفانه اکثر مسکن ها ممکن است اثر تخدیری داشته باشند و امکان دارد پزشک نتواند این نوع داروها را برای بیمار خود تجویز کرده یا بیمار به دلیل دوری مسافت نتواند دارو را تهیه کند. در این شرایط بیمار یا درد می کشد یا برای تهیه دارو ناچار است به بازار غیرقانونی مراجعه کند .

وی تصریح کرد: بحث توزیع مواد مخدر دولتی نباید به گونه ای از سوی برخی افراد مطرح شود که قرار است در وزارت بهداشت شعبه ای از تهیه مواد مخدر ایجاد شده و معتادان مواد خود را تهیه کنند. توصیه می کنیم افراد در اظهار نظرهای خود دقت و توجه بیشتری داشته باشند. 

قائم مقام وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اقدامات وزارت بهداشت در حج سال ۹۶ خاطرنشان کرد: همکاری های لازم میان وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت و همچنین جمعیت هلال احمر با طرف های مستقر در عربستان انجام شده است. عمده کارهایی که قرار است انجام شود، به عهده وزارت بهداشت است و از این رو در تمام زمینه ها حتی بیماری های مسری آمادگی لازم را داریم. به حجاج عزیز توصیه می کنیم تا به توصیه های بهداشتی و درمانی کاروان ها، مراکز درمانی و بهداشتی معرفی شده از سوی سازمان هلال احمر و سازمان حج توجه ویژه داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا