چگونه دیگران را متقاعد کنیم؟

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، برخلاف باور عمومی، انسان‌ها مخالف تغییر کردن نیستند؛ بلکه تغییر کردن به دلیل درخواست دیگران را دوست ندارند. همه‌ی ما گاهی اوقات با میل خودمان از منطقه‌ی آسایشی که داریم، بیرون می‌آییم. اما اگر دیگران از ما درخواست انجام این کار را داشته باشند یا ما را مجبور کنند، حالت دفاعی به خودمان می‌گیریم. اگر شما هم یک رهبر کارآفرین هستید، احتمالا با این روحیه‌ی انسان‌ها آشنایی کامل دارید. رهبران باهوش این ویژگی انسان‌ها را کاملا درک می‌کنند. آن‌ها ایده‌های خود را به ذهن دیگران وارد می‌کنند و طرف مقابل متقاعد می‌شود که این ایده از ابتدا فکر خودش بوده است. در نتیجه به همه‌ی حرف‌های او گوش می‌دهند و نیازهایش را برطرف می‌کنند.
persuade

طرف مقابل خود را درک کنید

قبل از هر کاری شما باید خودتان را جای طرف مقابل بگذارید. سعی کنید رابطه‌ی خود را از دید آن‌ها نگاه کنید و ببینید که آن‌ها در مورد شما چگونه فکر می‌کنند. ما بر افرادی که در اطرافمان هستند تأثیر متفاوتی می‌گذاریم. یک مقیاس جهانی در مورد میزان نفوذپذیری وجود دارد و به طور کلی همه‌ی ما به ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شویم.

۱- شخصی که شما دنبالش هستید

۲- شخصی که خودش را مانند شما می‌بیند

۳- شخصی که به دنبال شما است

طرز درخواست شما از دیگران بسیار مهم است. درواقع شما با طرز درخواست خود باید حالت دفاعی انسان‌ها را از بین ببرید و آن‌ها را متقاعد کنید که کار مورد نظر شما را انجام دهند. بعد از تشخیص اینکه فرد در کدام دسته‌بندی قرار گرفته است، باید از کلمات و شیوه‌ی گفتار صحیح برای بیان منظور خود استفاده کنید. به‌عنوان مثال فرض کنید نسخه‌ی بتا از جدیدترین محصول خود را آماده کرده‌اید. همچنین می‌دانید محصول شما مشکل کوچکی دارد که فرد مورد نظر، راه‌ حل برطرف کردن آن را می‌داند. درواقع شما از آن‌ها می‌خواهید که محصولتان را امتحان کنند و برای بهتر شدن آن راه‌حل ارائه دهند. در مرحله‌ی اول باید ببینید که این شخص در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرد؛ سپس شیوه‌ی بیان خود را انتخاب کنید.

۱- به آن‌ها بگویید چه کاری انجام دهند

افراد دسته‌ی سوم معمولا دوستان، اعضای خانواده، همکاران یا طرفداران شما هستند. بنابراین به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها درخواست کمک کنید. این افراد معمولا در پاسخ سؤال شما برای درخواست قرار مقالات، می‌گویند برنامه‌ی خاصی ندارند و می‌توانند شما را ببینند. آن‌ها هیچ موقع برای شرکت در یک رویداد با شما تماس نمی‌گیرند. این افراد اغلب منتظر هستند که شما با آن‌ها تماس بگیرید و قرار ملاقات بگذارید. آن‌ها دوست ندارند این موضوع را آشکار کنند و دلشان می‌خواهد که خودمختار به نظر برسند؛ اما در اعمالشان همیشه از شما پیروی می‌کنند.

اگر قصد متقاعد کردن و فروختن محصولات خود به این افراد را دارید، بهتر است پیشنهادی بدهید که به نفع هر دو طرف باشد. با آن‌ها تماس بگیرید و بخواهید که به وب‌سایت شما سر بزنند. سپس با یک پیشنهاد خوب و ارائه‌ی کد تخفیف، آن‌ها را متقاعد کنید که محصولات شما را خریداری کنند. شما در نظر این افراد دوست خوبی هستید و مطمئنا از پیشنهادتان استقبال خواهند کرد.

persuade

۲- تجربه‌ی خوبی برای آن‌ها رقم بزنید

افراد دسته‌ی دوم کسانی هستند که خودشان را مانند شما می‌بینند. شما هیچ برتری یا کمبودی نسبت به آن‌ها ندارید. آن‌ها در ذهنشان شما را مانند خودشان می‌بینند و حتی تصور می‌کنند که کمی بهتر از شما هستند. این طرز تفکر باعث می‌شود که هیچ‌یک از ایده‌های شما را قبول نداشته باشند. انسان‌ها برای ملاقات با افراد کم‌اهمیت هیچ زحمتی به خودشان نمی‌دهند؛ اما حاضرند برای دیدن یک فرد مهم مسافت طولانی را سفر کنند.

تنها راه تأثیر گذاشتن بر این افراد این است که یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد برایشان رقم بزنید. دسترسی به جایگاه VIP در یک رویداد مهم و هر اتفاق دیگری که تجربه‌ی خاصی برای آن‌ها رقم بزند، پیشنهاد خوبی است. شما با این افراد نباید مانند دسته‌ی قبلی رفتار کنید و مستقیما بخواهید که از سایت شما دیدن کنند. بلکه باید آن‌ها را به یک قرار رسمی دعوت کنید. این افراد دوست دارند از دیگران متمایز باشند. شما تنها در صورتی می‌توانید توجه آن‌ها را جلب کنید که درخواست خود را با شیوه‌ی متفاوتی به آن‌ها ارائه دهید. افرادی که شما را به‌خوبی می‌شناسند، به تجربیاتتان اعتماد کامل دارند. از تخصص خودتان استفاده کنید و درخواست خود را به‌گونه‌ای با آن‌ها در میان بگذارید که نتوانند پاسخ منفی دهند. نیازی نیست در مورد خواسته‌ی خود توضیح کاملی بدهید؛ فقط کافی است که یک تجربه‌ی خاص و منحصربه‌فرد برایشان رقم بزنید.

۳- نظر آن‌ها را جویا شوید و کمک بگیرید

دسته‌ی آخر افرادی هستند که فکر می‌کنند شما دنبال آن‌ها هستید. موقعیتی فراهم کنید که بتوانند محصول شما را به خوبی مشاهده و نظرشان را به شما اعلام کنند. برای این کار فقط کافی است محصولتان را در اختیار آن‌ها قرار دهید و به نصیحت‌هایشان گوش کنید. زمانی که صحبت می‌کنند، طوری وانمود کنید که واقعا مشتاق شنیدن نظرشان هستید. بگذارید فکر کنند که نصیحت‌هایشان واقعا مهم است و می‌توانند شما را از یک شکست حتمی نجات دهند. آن‌ها زمانی که فکر کنند باید در برابر مشکلات از شما محافظت کنند، تمام توجه خود را به شما متمرکز می‌کنند و به‌خوبی به حرف‌هایتان گوش می‌دهند. اگر واقعا ایده یا راه‌ حل خوبی داشته باشید، آن‌ها بعد از اتمام صحبت‌های شما واکنش خوبی نشان می‌دهند و نظر واقعی‌ خود را اعلام می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا