دانش آموزان با پیشینه علم در جهان اسلام آشنا شوند

هادی عباسی‌اصل با اشاره به اهمیت این جایزه و نقش آن در روند توسعه علمی گفت: برگزاری این مسابقات و اعطای جوایز فی نفسه مثبت است، شاخص‌‌های برگزاری این جایزه بین دانشمندان کشورهای اسلامی هم مثبت است؛ اما برای افزایش این آثار باید دقیق برنامه‌ریزی کرد.

قائم مقام معاونت پژوهش مرکز همکاری فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با اشاره به تاکییدات رهبر معظم انقلاب ر حرکت کشور به سمت پیشرفت علم و فناوری تصریح کرد: کشورمان آغاز این حرکت بر مبنای بیانات رهبری و پیگیری آن باعث امید و انگیزه در کشور به سمت توسعه علمی شده است؛ زیرا اصولا نمی‌توان بدون علم و فناوری آینده خوبی برای کشور و مردم متصور بود.
وی با تاکید بر اهمیت همکاری دانشمندان کشورهای اسلامی با یکدیگر اظهار داشت: دانشمندان این کشورها باید بیشتر از پیش با هم تعامل داشته باشند و با برگزاری نشست‌های مختلف از نظرات یکدیگر استفاده کنند.
عباسی اصل با تاکید بر اینکه جایزه مصطفی (ص) می‌تواند بین دانشمندان غیرمسلمان هم برگزار شود، گفت: این جایزه در چهار رشته علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و کلیه زمینه‌های علم و فناوری اعطا می‌شود، اما در کنار اینها می‎توان محور پنجمی ایجاد کرد و بخشی دیگر را به دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان اختصاص داد تا از این طریق علوم اسلامی و دانشمندان جهان اسلام را به سایر کشورها معرفی کنیم.
وی با اشاره به روند برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ گفت: ایجاد انگیزه بین دانش‌آموزان نیاز به کار کارشناسی و شناخت صحیح از روحیات آنها دارد که باید با متخصصان این حوزه مشورت کنیم، اما قطعا روش تهیه فیلم‌های 60 ثانیه‌ای در برگزاری این مسابقه مثبت و موثر است. امروزه همه دانش‌آموزان امکانات بیشتری در اختیار دارند و راحت‌تر از گذشته می‌توانند در این رقابت‌ها شرکت کنند.
قائم مقام معاونت پژوهش مرکز همکاری فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با بیان اینکه اسلام اهمیت ویژه‌ای برای علم و علم‌آموزی قائل است، اظهار داشت: بهتر است دانش‌آموزان قبل از هر چیز با پیشینه علم و توسعه آن در جهان اسلام بیشتر آشنا شوند و بدانند اسلام همیشه در این حوزه سرآمد بوده است و برای این کار در کتاب‌های درسی آنها دروس مربوط به سابقه علمی در جهان اسلام و پیشرفت‌های علمی مسلمانان گنجانده شود.
وی افزود: باید به دانش‌آموزان ثابت کنیم ما در گذشته در رده‌های بالای حوزه علم و دانش قرار داشتیم پس باز هم می‌توانیم به جایگاه بالا صعود و این امید را تقویت کنیم.
عباسی‌اصل با اشاره به اهمیت وقف علمی در کشور و نقش آن در ایجاد انگیزه گفت: زکات علم، نشر آن است و وقتی کسی علم خود را منتشر کند؛ منافع آن شامل خودش هم خواهد شد. نشر دانش، مزایا و معایب آن را مشخص می کند و در نهایت در توسعه علمی موثر خواهد بود؛ این امر نیازمند فرهنگ‌سازی است که جایزه مصطفی (ص) نقش مهمی در این مسیر دارد.
نخستین دوره مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم در سطح مدارس ایران برگزار شد و در دومین دوره نیز کشورهای فارسی زبان منطقه را پوشش می دهد.
دومین دوره این مسابقه به نام مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ با شرکت بیش از پنج هزار دانش‌آموز و تولید و ارسال حدود دو هزار فیلم کوتاه پایان یافت و ۱۰ شهریور مصادف با عید سعید قربان از منتخبان تجلیل می‌شود.
این مسابقه با هدف ایجاد زمینه رشد استعدادهای درخشان و ترسیم افق­ های جدید در اذهان جامعه دانش ­آموزی و مشارکت مراکز آموزشی، از ابتدای آذر گذشته شروع به کار کرد و در تمام حوزه‌های علم همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات و نجوم ‌برگزارشد. راه شرکت در این مسابقه، ساخت فیلم‌های کوتاه ۶۰ ثانیه‌ای از آزمایش‌های علمی گروه‌های دانش‌آموزی بود.
یکی از وجوه متمایز دومین مسابقه دانش ­آموزی نور نسبت به سال گذشته،‌ زمینه مشارکت دانش­ آموزان برخی از کشورهای منطقه از جمله حضور دانش‌آموزان افغانستانی بود.
در این دوره از مسابقه، دانش‌آموزان در فرصت هفت ماهه باید آثار و آزمایش‌های علمی خود را تا پایان خرداد به دبیرخانه جایزه مصطفی (ص) ارسال می کردند. در این مدت ۵ هزار و ۱۱۰ دانش‌آموز در قالب ۲ هزار و ۱۹۴ گروه ثبت نام کردند و یک هزار و ۱۹۳ فیلم به سایت دبیرخانه ارسال شد.
مهم ترین شاخص داوری در مسابقه دانش‌آموزی نور، جذابیت آثار نمایش علمی است و تجلیل از ۱۰۰ اثر منتخب، نمایش آثار منتخب در برنامه هفتگی تلویزیونی این مسابقه، اعطای تجهیزات علمی و آزمایشگاهی به مدارس و پژوهشسراهای برتر،‌ جوایز این دوره از مسابقه دانش‌آموزی نور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا