داروهای تقلبی تهدیدی جهانی است

بر اساس پژوهش جدید، داروهای بی‌کیفیت یک تهدید واقعی محسوب می‌شوند که می‌توانند تلاش های موفقیت‌آمیز چند دهه در ارتباط با ایدز، مالاریا و سل و نظایر آنها را تضعیف کنند. بر اساس گزارش دانشمندان، بیش از 41 درصد از نمونه داروهای بازرسی شده در میان 17000 نمونه دارو، در دریافت استاندارد کیفیت ناموفق بوده‌اند. یک مقاله از کشف داروهای تقلبی ضد مالاریا خبر می‌دهد که سبب مرگ 122350 کودک افریقایی در سال 2013 شد. مطالعات دیگری حاکی از شناسایی آنتی بیوتیک‌های غیراستاندارد است که سبب افزایش مقاومت بدن در برابر داروهای ضد میکروب می‌شود. دانشمندان در حال تحقیق در مورد روش جدیدی هستند تا داروهای بی‌کیفیت و تقلبی در هنگام خرید تشخیص داده شوند.

این مشکل که می‌رود تا در سطح جهانی گسترش یابد، در حال ایجاد چالش‌های بزرگتری برای همکاری در میان مشارکت کنندگان در این روند است. مشارکت تمام افرادی که در سیاست، علم، فن‌آوری، نظارت، اپیدمی شناسی و مواد غذایی تخصص دارند، به منظور حفظ زنجیره عرضه جهانی ضروری است.

دانشمندان پس از بازرسی کیفیت 16800 نمونه از داروهای ضد مالاریا، ضد سل، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد لیشمانوز(نوعی بیماری پوستی ناشی از نیش زدن پشه خاکی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری) دریافتند 9 تا 41 درصد از این نمونه داروها از نظر کیفیتی مطابق با استاندارد نیستند.

یکی از روشهای جدید برای آزمایش کیفیت دارو که قابل حمل و مقرون به صرفه است، استفاده از کارتهای ساده کاغذی است. روش پیچیده دیگر که دقیقتر نیز هست، استفاده از تکنیک فلورسانس و لومینسانس است. با این حال برای ارائه یک روش مناسب، باید تحقیقات بیشتری روی این ابزارهای امیدوارکننده صورت گیرد.

متاسفانه، اپیدمی داروهای تقلبی و غیر استاندارد به خصوص در کشورهای فقیر و متوسط از لحاظ اقتصادی، که در آنها سیستم نظارت بر دارو ضعیف است یا اصلا وجود ندارد، دست کم گرفته شده است.

برای رسیدگی به اپیدمی داروهای بی‌کیفیت به یک واکنش فوری و هماهنگی بین المللی نیاز است. طرح این سیاست که شامل یک توافق جهانی است، به چهارچوب کنوانسیون کنترل دخانیات شباهت زیادی دارد و باید برای محاکمه کسانی که آگاهانه به فروش داروهای تقلبی مبادرت می‌ورزند مقررات سختگیرانه‌تری وضع شود.

این پژوهش به تازگی در نشریه The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene منتشر شد.