فضای عجیب داخل خودروهای خودران

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، رشد و پیشرفت سریع فناوری خودران به‌زودی جنبه‌های مختلف زندگی ما و البته نحوه تعامل با خودرو را تغییر می‌دهد. در آینده خبری از کوچک‌ترین فعالیت راننده برای هدایت خودرو نیست و فضای داخلی خودرو به مکانی برای انجام سایر امور روزمره مثل مطالعه، تماشای فیلم، کار و حتی استراحت تبدیل می‌شود. اینکه افراد چگونه در خودروهای خودران، وقت آزاد خود را سپری می‌کنند و خودروسازان چگونه می‌توانند کابین خودرو را برای انجام امور شخصی طوری بهینه‌سازی کنند که تنش باعث از بین رفتن تمرکز ذهن راننده و سرنشینان نشود، برای خودروسازان اهمیت زیادی دارد. در همین راستا، اخیرا آئودی و یک سازمان‌ پژوهشی آلمانی به نام فراون هوفر (از مؤسسات فعال در زمینه مهندسی صنایع) همکاری داشته‌اند.

بهینه‌ سازی فضای داخلی خودروی خودران

بهینه‌ سازی فضای داخلی خودروی خودران

این تحقیق بخشی از پروژه بیست و پنجمین ساعت آئودی (25th Hour) را تشکیل می‌دهد و هدف آن، تلاش برای تسهیل و استفاده بهینه از زمان آزاد فرد در خودروی خودران، به کمک یک «رابط هوشمند انسان-ماشین» با قابلیت یادگیری اولویت‌های فردی است.

طبق آمار آئودی،‌ یک راننده، روزانه به‌طور میانگین حدود ۵۰ دقیقه در خودرو زمان می‌گذراند و در این مدت، راننده و سرنشینان فرصت انجام کارهای فرعی خواهند داشت. تحقیق مذکور با بررسی چگونگی استفاده مردم از سیستم اطلاع‌رسانی خودروها با هدف پیش‌بینی فعالیت‌هایی که سرنشینان در آینده انجام خواهند داد، شروع شده است. آئودی طی مشورت با تیمی متشکل از متخصصان علم روان‌شناسی و رفتارشناسی، موفق به تعریف سه گروه‌بندی زمانی ضروری برای خودروهای خودران با عناوین «زمان کیفیت»، «زمان پرحاصل» و «زمان احیاء» شده است. در زمان کیفیت (Quality)، کاربر به اموری مثل تماس تلفنی با دوستان و آشنایان یا بازی با فرزندان خود می‌پردازد. زمان پرحاصل (Produvtive) معمولا صرف انجام کار می‌شود. در زمان احیاء (Regeneration) کاربر با انجام اموری مثل جستجوی اینترنتی، تماشای فیلم و مطالعه، به‌نوعی استراحت می‌کند.

بهینه‌ سازی فضای داخلی خودروی خودران

بهینه‌ سازی فضای داخلی خودروی خودران

بهینه‌ سازی فضای داخلی خودروی خودران

بهینه‌ سازی فضای داخلی خودروی خودران

پس از این مرحله، خودروساز آلمانی با یاری مؤسسه فراون هوفر و ساخت یک شبیه‌ساز رانندگی خودران، آزمایشی جالب برای پی بردن به چگونگی تنظیم کابین خودرو برای هر یک از حالت‌های زمانی فوق انجام داده است. محیط مذکور به پنجره‌های تاریک، نور قابل تنظیم، نورافکن‌های حجیم و شبیه‌ساز صدای شلوغ زمینه مجهز است که می‌تواند حس رانندگی شهری در شب را القا کند. در این بررسی، نوار مغزی ۳۰ نفر که در سال‌های بعد از ۱۹۸۰ متولد شده‌اند و در حین انجام امور مختلف که نیاز به تمرکز دارند، بررسی شده است.

در حالت بهینه که محیط بدون تنش، با نور ملایم و سروصدای کم تنظیم می‌شود؛ طبیعتا فعالیت مغزی سوژه هم بی‌تلاطم و تمرکز ذهن بیشتر است؛ اما آئودی شرایط رانندگی واقعی‌ هم برای این آزمایش در نظر گرفته است که در آن خبری از نور ملایم و پنجره‌های کم‌نور نیست. در این حالت شرکت‌کننده با اعلانات شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات تلفن همراه مواجه می‌شود و بالطبع، فعالیت مغز بیشتر و تمرکز ذهن کمتر می‌شود. در هر دو حالت علاوه فعالیت مغز، خطاها و برداشت‌های ذهنی فرد هم در نظر گرفته می‌شوند. هدف کلی این آزمایش، پی بردن به وقت مناسب برای ارائه اطلاعات از سوی خودرو است.

ملانی گُلدمن، رئیس بخش فرهنگ و ارتباطات آئودی، می‌گوید: نتایج آزمایش انجام‌شده نشان می‌دهند که ما باید نقطه تعادل (بین کاهش حواس‌پرتی راننده و ارائه اطلاعات در زمان مناسب) درست را پیدا کنیم. در آینده دیجیتال، هر چیزی (اطلاعات) در خودرو قابل تصور و ارائه است. در این میان افراد محوریت دارند و خودرو به‌عنوان واسطه‌ای هوشمند برای ارائه اطلاعات درست، در زمان مناسب کار می‌کند.

سایر خودروسازان آلمانی هم برای برقراری این تعادل تلاش می‌کنند. بی‌ام‌ودر زمینه ساخت نمونه‌های مفهومی با هدف تبادل حجم زیاد اطلاعات فعال بوده است و مرسدس ایده‌های متمایزی در طراحی فضای داخلی خودروهای خودران آینده دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا